Oprócz tekstów niezwykle ważnym elementem tworzącym stronę internetową są umieszczone na niej zdjęcia oraz materiały wideo. Warto jednak pamiętać o tym, aby spełniały one wszystkie standardy i normy, zarówno od strony technicznej, jak również prawnej. W dzisiejszym wpisie zamieszczamy najważniejsze zasady dotyczące publikacji zdjęć i materiałów wideo na stronie internetowej. Warto poznać je wszystkie, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji wynikających z ich niezastosowania w praktyce.

Zdjęcia stanowią znakomite uzupełnienie publikowanych na stronie materiałów tekstowych. Dzięki nim treść staje się bardziej czytelna i atrakcyjna dla czytelników. Za pomocą zdjęć i materiałów wideo w bezpośredni sposób oddziałujemy na wyobraźnię potencjalnych klientów, którzy stoją przed podjęciem decyzji zakupowych. W przypadku sklepów internetowych profesjonalne zdjęcia są wręcz koniecznością, bez nich bowiem ciężko byłoby w dzisiejszych czasach sprzedać jakikolwiek produkt.

Zadbaj o szybkość wczytywania zdjęć i materiałów wideo

Tym co potrafi skłonić użytkowników do zamknięcia przeglądanej strony internetowej jest zbyt wolne ładowanie się zdjęć i materiałów wideo. W dobie coraz szybszego rytmu życia chcemy mieć wszystko „tu i teraz”, nie lubimy czekać i złościmy się, kiedy ktoś od nas tego wymaga. Dlatego też osoby zarządzające stronami internetowymi powinny zadbać o to, aby zamieszczone w serwisach materiały ładowały się szybko i sprawnie. Warto również w tym miejscu podkreślić, że szybkość ładowania się strony ma również bezpośredni wpływ na jej pozycjonowanie.

Zdjęcia publikowane na stronie internetowej nie powinny być zbyt dużych wymiarów, a materiały wideo zbyt ciężkie. Zdjęcia można szybko zmniejszyć w programach graficznych, takich jak Photoshop, a nawet Paint, a wideo w specjalnych, dedykowanych programach.

Pamiętaj o prawie do wizerunku osób znajdujących się na zdjęciach

Wizerunek każdego obywatela jest chroniony przez polskie prawo: Kodeks Cywilny oraz ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jak wynika z zapisów znajdujących się w Kodeksie Cywilnym wizerunek zaliczany jest do dóbr osobistych, natomiast w prawie autorskim znajdziemy szczegółowe zasady rozpowszechniania wizerunku. Więcej na ten temat mówi art. 81 ustawy o prawie autorskim.

Art. 81 1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. W braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

  1. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:

1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych;

2) osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Pamiętajmy zatem, że rozpowszechnianie czyjegoś wizerunku bez jego zgody jest działaniem bezprawnym i zagrożonym konsekwencjami prawnymi.

Przed opublikowaniem na stronie internetowej jakiegokolwiek zdjęcia lub wideo zadbajmy o to, aby materiały te były zgodne z powszechnie obowiązującymi standardami, jak również, aby posiadać zgodę osób znajdujących się na nich do rozpowszechniania ich wizerunku.

Takie działania zagwarantują nam bardzo dużo korzyści, do których zaliczyć można przede wszystkim szybkie ładowanie się strony, co z całą pewnością ucieszy każdego użytkownika, jak również pozwoli nam to na wypozycjonowanie sklepu internetowego  lub serwisu wysoko w wynikach wyszukiwarki Google.