Czy chcesz, czy nie, prawdą jest, że od odpowiedniej obsługi klienta zależy skuteczna sprzedaż i rozwój firmy. Dlatego tak istotne jest twoje zaangażowanie w relacje z klientem. To ono właśnie wpływa na decyzje zakupowe i przywiązanie klienta do marki. W czasach, gdy liczy się już nie tylko minuta, ale i każda sekunda, błyskawiczna reakcja na zapytanie użytkownika jest liczona na wagę złota. Często bywa, że moderatorzy stron internetowych odzywają się po czasie i tylko po to, by się odezwać, nie rozwiązując problemu klienta na oczekiwanym poziomie obsługi.

Dlatego użycie chatbotów do relacji z klientem to rozwiązanie, które przynosi zarówno pozytywny wydźwięk (odbiór), jak i oszczędność czasu oraz  pieniędzy. Ale od początku…

I’m bot, chatbot

Za chatbotami, zwanymi również wirtualnymi asystentami czy doradcami, stoi tak naprawdę sztuczna inteligencja (ang. Artificial Intelligence – AI) – jest to nic innego jak oprogramowanie, które analizuje i rozumie najczęściej zadawane pytania klientów na stronie internetowej lub zadawane poprzez media społecznościowe, takie jak Facebook, i dostarcza natychmiastowej odpowiedzi bez zatrudniania konsultantów. Pytania klient zadaje poprzez wpisanie ich w okno dialogu lub wypowiadając słowa do komputera, tabletu czy komórki.

Kto pyta, nie błądzi i nie traci czasu

Ten wirtualny doradca stara się udzielić jak najtrafniejszej odpowiedzi, podpowiadając najlepsze rozwiązania, oszczędzając tym samym czas pytającego.  Oblicza się, że chatboty dostarczają natychmiastowej odpowiedzi na 40–60% najczęściej zadawanych pytań. Dopiero w momencie skomplikowanego tematu lub, gdy system nie rozumie pytania, nie zna odpowiedzi na nie, przekierowuje użytkownika do konsultanta – człowieka z krwi i kości. To wówczas człowiek po zapoznaniu się z konwersacją, przejmuje rozmowę i, o ile jest to możliwe, rozwiązuje problem.

Czas to pieniądz

Firmy korzystające z chatbotowej formy komunikacji z klientem wiedzą o tym najlepiej. Dlaczego? Zatrudnienie dodatkowej osoby, która pracowałaby również w nocy i moderowała rozmowy z użytkownikami, to znacznie wyższy koszt dla firmy niż  „zatrudnienie” wirtualnego doradcy. Jest on w stanie obsłużyć wielu klientów na raz, bez kolejek i bez przerwy na drzemkę.

Czy można chcieć jeszcze więcej?

Dodatkowym atutem wirtualnego asystenta jest możliwość tworzenia bazy klientów. Dzięki zadawaniu krótkich pytań i wyborom odpowiednich odpowiedzi przez użytkownika, system gromadzi informacje, umożliwiające personalizowanie wiadomości i oferty. Jest to świetny punkt wyjścia do przeprowadzania twoich działań digital marketingowych (promocje, kampanie).

Obecnie najpopularniejszą formą komunikacji chatbotowej jest Messsenger, który użytkownicy ściągają do najczęściej używanych aplikacji, takich jak: Facebook czy Whatsapp. Podpięcie bota pod jedną z tych platform czy stronę internetową oznacza dla twojej firmy natychmiastowy dostęp do wielu tysięcy potencjalnych klientów.

Siła tkwi w chatbotach

Nie da się ukryć, że sztuczna inteligencja stanowi nowatorskie, proste i zaskakująco skuteczne narzędzie digital marketingowe. Każda bowiem firma, niezależnie od swojego profilu działalności, jest w stanie wykorzystać chatboty, by skuteczniej docierać do potencjalnych klientów i nawiązywać z nim dobre relacje. Dlatego też, warto być o krok przed wszystkimi i już dziś zainwestować w nowoczesne technologie.