Każdemu właścicielowi firmy zależy, by jego biznes rósł w siłę i przynosił dochody. Stosuje więc różne techniki sprzedaży, marketingu i promocji. Nierzadko zdarza się jednak, by działania te przyniosły zamierzony efekt. Z takiej też o to potrzeby powstało zjawisko zwane growth hacking. Jest to rodzaj strategii marketingowej opartej na wykorzystywaniu niekonwencjonalnych i innowacyjnych technik, którym zadaniem jest napędzanie szybkiego rozwoju biznesu przy minimalnych nakładach finansowych. Hmmm… brzmi jeszcze zagadkowo?

A więc jak działa growth hacking?

Jak sama nazwa pojęcia wskazuje, metoda ta opiera się hakowaniu wzrostu, czyli na mądrym wykorzystywaniu dostępnych narzędzi w nowy sposób. Dotyczy ona działań w sieci i pozwala na osiągniecie korzyści w krótkim czasie przy minimalnych kosztach. Te osiągnięcia mogą dotyczyć pozyskania licznej grupy nowych użytkowników, wzrostu konwersji, wzrostu sprzedaży produktów lub usług, czy zwiększenia świadomości marki.

Pozyskiwanie klienta w praktyce

Chcąc wykorzystać strategię growth hacking w swoim biznesie, musisz  skupić się przede wszystkim na poznaniu swoich klientów. Możesz być przecież sprzedawcą butów. Produktu, który tak naprawdę potrzebuje każdy człowiek na ziemi. Teoretycznie nie powinieneś mieć problemu z dotarciem do swojego targetu, a jednak go masz.

W czym zatem tkwi problem?  A no w tym, że przecież jedną reklamą, jednym i tym samym przekazem nie trafisz do tak różnych grup docelowych, jakim są dorośli, dzieci, osoby pracujące w biurze lub na budowie. Każda z tych grup ma przecież inne potrzeby, w inny sposób komunikuje się i zwraca uwagę na różne rzeczy. Musisz zatem dokładnie sprecyzować do kogo komunikujesz swój przekaz, czyli stworzyć personę. Dowiedz się, co danę grupę interesuje, jakie strony w Internecie chętnie odwiedza, czym się charakteryzuje. Wykorzystaj tę wiedzę do testów. Następnie weryfikuj je i odpowiednio dobieraj kolejne metody i pomysły dotarcia do potencjalnego klienta. Twórz reklamę, która trafi bezpośrednio do grupy docelowej i pozyskaj ją na dłużej.

Czas na aktywizowanie

Gdy już zdobędziesz początkowe zaufanie klientów do swoich produktów czy usług, musisz o nich zadbać. Wyślij na przykład  podziękowanie za dołączenie do subskrybentów, reaguj na komentarze, pytania. Bądź po prostu aktywny i dostępny dla swojego klienta. Dbaj o niego i traktuj go w taki sposób, w jaki i ty chciałbyś być traktowany.

Nie pozwól, by twój klient uciekł – zatrzymaj go

Utrzymanie kontaktu z pozyskanymi klientami to istotna kwestia w rozwoju twojego biznesu. Skup się zatem na pomysłach i sposobach zatrzymania. Pomoże ci w tym stały kontakt mailowy, a także obecność w social mediach. Twórz unikalny content dostępny tylko dla „zdobytych” klientów, zachęcaj do brania udziału w konkursach, chwal się statystykami, oferuj promocje i specjalne rabaty. Spraw, by twoi klienci czuli się wyjątkowo.

Na koniec analizuj działania klientów

Zdarza się jednak, że pomimo twoich usilnych starań klienci odchodzą. Spróbuj dowiedzieć się dlaczego, pytaj wprost, co możesz ulepszyć. Wiedza ta pomoże ci na przyszłość uniknięcia takich sytuacji. Zawsze możesz coś zoptymalizować i poprawić. Równocześnie nie zapominaj o starych klientach i co jakiś czas przypominaj się im.