Będąc przedsiębiorcą, dobrze wiesz, że musisz codziennie zmagać się z konkurencją. Nie jesteś sam na rynku, więc musisz jako pierwszy dotrzeć do klienta, by słupki twojej sprzedaży cały czas szły w górę. Na pewno też nieraz zastanawiałeś się, co tak naprawdę sprawia, że w firmach podobnych do twojej te same produkty czy usługi inaczej się sprzedają, może nawet i lepiej.

Odpowiedzi na to pytanie może być wiele: kwestia jakości, renomy, ceny lub innych wartości dodanych. Ale czy pomyślałeś, że wpływ na tę sytuację mogą mieć działania promocyjne i marketingowe? No właśnie. Tylko jak tu pogodzić samemu tyle kanałów komunikacji z klientem?

W tej kwestii na pewno z pomocą przyjdzie ci marketing automation. Ta automatyzacja to nic innego jak oprogramowanie, które ma za zadanie zebrać dane na temat klientów w celu zwiększenia sprzedaży. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że pozwala ci ono na zbieranie danych behawioralnych i transakcyjnych na temat klientów. Mając takie informacje, na pewno łatwiej możesz spersonalizować i ściśle dopasować treści do zainteresowań i potrzeb klienta we wszelkich kanałach komunikacji.

Na rynku obecnie znajduje się wiele firm oferujących platformy marketing automation. Warto z nich skorzystać. A dlaczego? Bo:

  • optymalizujesz wydajność
  • zwiększasz ROI marketingowe
  • poprawiasz zarządzanie kampaniami
  • poprawiasz jakość bazy
  • pozyskujesz większą liczbę klientów
  • przewidujesz zachowania użytkowników
  • możesz mierzyć wydajność kampanii
  • dopasowujesz marketing i sprzedaż pod klientów.

A jak działa marketing automation? Jakie powinien spełniać funkcjonalności? W przypadku biznesu z obszaru B2B głowni chodzi o pozyskiwaniu i zarządzaniu cyklem życiowym klienta. Jeśli chodzi o B2C, dochodzi jeszcze cross-selling (czyli strategia polegająca na oferowaniu produktów /usług dodatkowych do zakupionego przez klienta produktu lub nabytej usługi podstawowej) i up-selling (czyli strategia polegającą na podwyższeniu wartości sprzedawanego klientowi produktu lub usługi) . Należy o tym pamiętać, decydując się na konkretną platformę oferującą tego typu usługi. Jednak niezależnie od rodzaju biznesu platforma powinna oferować:

  • wysyłkę e-maili do zdefiniowanych według specyficznych kryteriów grup targetowych
  • moduł zarządzania jakością oraz reputacją źródła pochodzenia komunikacji
  • możliwość tworzenia landing page’y
  • możliwość przygotowania różnego rodzaju formularzy ułatwiających komunikację oraz pozyskiwanie klientów
  • dynamiczny kontent – w zależności od realizowanego scenariusza charakter przekazu oraz zawartość wiadomości dostosowuje się kontekstowo do poszukiwanej przez użytkownika / klienta
  • możliwość definiowania scoringu (w tym behawioralnego) oraz segmentacji
  • integrację z social mediami dla realizacji kampanii oraz monitorowania zachowań klientów
  • optymalizację dla rozwiązań mobilnych
  • wysyłkę wiadomości SMS.

Marketing automation to narzędzie, które z pewnością pomoże ci zrozumieć potrzeby i zachowania klienta. Dostarczy ci ono wiele danych. Jednak to, w jaki sposób je wykorzystasz, zależy tylko i wyłącznie od ciebie. Jeśli uda ci się je spożytkować w korzystny sposób, na pewno zyskasz czas na inne zadania, chociażby takie jak analiza konkurencji, czy konwersja potencjalnych klientów na klientów płacących.