Będąc przedsiębiorcą, dobrze wiesz, że musisz codziennie zmagać się z konkurencją. Nie jesteś sam na rynku, więc musisz jako pierwszy dotrzeć do klienta, by słupki twojej sprzedaży cały czas szły w górę. Na pewno też nieraz zastanawiałeś się, co tak naprawdę sprawia, że w firmach podobnych do twojej te same produkty czy usługi inaczej się sprzedają, może nawet i lepiej.
Odpowiedzi na to pytanie może być wiele: kwestia jakości, renomy, ceny lub innych wartości dodanych. Ale czy pomyślałeś, że wpływ na tę sytuację mogą mieć działania promocyjne i marketingowe? No właśnie. Tylko jak tu pogodzić samemu tyle kanałów komunikacji z klientem?
W tej kwestii na pewno z pomocą przyjdzie ci marketing automation. Ta automatyzacja to nic innego jak oprogramowanie, które ma za zadanie zebrać dane na temat klientów w celu zwiększenia sprzedaży. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że pozwala ci ono na zbieranie danych behawioralnych i transakcyjnych na temat klientów. Mając takie informacje, na pewno łatwiej możesz spersonalizować i ściśle dopasować treści do zainteresowań i potrzeb klienta we wszelkich kanałach komunikacji.
Na rynku obecnie znajduje się wiele firm oferujących platformy marketing automation. Warto z nich skorzystać. A dlaczego? Bo:
- optymalizujesz wydajność
- zwiększasz ROI marketingowe
- poprawiasz zarządzanie kampaniami
- poprawiasz jakość bazy
- pozyskujesz większą liczbę klientów
- przewidujesz zachowania użytkowników
- możesz mierzyć wydajność kampanii
- dopasowujesz marketing i sprzedaż pod klientów.
A jak działa marketing automation? Jakie powinien spełniać funkcjonalności? W przypadku biznesu z obszaru B2B głowni chodzi o pozyskiwaniu i zarządzaniu cyklem życiowym klienta. Jeśli chodzi o B2C, dochodzi jeszcze cross-selling (czyli strategia polegająca na oferowaniu produktów /usług dodatkowych do zakupionego przez klienta produktu lub nabytej usługi podstawowej) i up-selling (czyli strategia polegającą na podwyższeniu wartości sprzedawanego klientowi produktu lub usługi) . Należy o tym pamiętać, decydując się na konkretną platformę oferującą tego typu usługi. Jednak niezależnie od rodzaju biznesu platforma powinna oferować:
- wysyłkę e-maili do zdefiniowanych według specyficznych kryteriów grup targetowych
- moduł zarządzania jakością oraz reputacją źródła pochodzenia komunikacji
- możliwość tworzenia landing page’y
- możliwość przygotowania różnego rodzaju formularzy ułatwiających komunikację oraz pozyskiwanie klientów
- dynamiczny kontent – w zależności od realizowanego scenariusza charakter przekazu oraz zawartość wiadomości dostosowuje się kontekstowo do poszukiwanej przez użytkownika / klienta
- możliwość definiowania scoringu (w tym behawioralnego) oraz segmentacji
- integrację z social mediami dla realizacji kampanii oraz monitorowania zachowań klientów
- optymalizację dla rozwiązań mobilnych
- wysyłkę wiadomości SMS.
Marketing automation to narzędzie, które z pewnością pomoże ci zrozumieć potrzeby i zachowania klienta. Dostarczy ci ono wiele danych. Jednak to, w jaki sposób je wykorzystasz, zależy tylko i wyłącznie od ciebie. Jeśli uda ci się je spożytkować w korzystny sposób, na pewno zyskasz czas na inne zadania, chociażby takie jak analiza konkurencji, czy konwersja potencjalnych klientów na klientów płacących.