W dobie tak silnej konkurencji przyciągnięcie uwagi odbiorcy nie jest proste. Niejednokrotnie bywa, że musisz się mocno nagimnastykować, by zaciekawić go swoim produktem czy usługą. W takich sytuacjach na pewno z pomocą przychodzi ci wiedza, którą posiadasz i którą chciałbyś się podzielić z użytkownikiem. Tylko jak to zrobić, by było ciekawie, interesująco i zachęcało odbiorcę do ponownego przyjścia na twoją stronę? A próbowałeś już może infografiki?

Jest to termin szeroko używany stosunkowo od niedawna, ale idea, którą opisuje ma już wielowiekową tradycję. Infografika to zbitka słów: „informacja” i „grafika”, oznacza więc graficzną wizualizację danych i informacji, umożliwiającą adresatowi w przystępny i jasny sposób zapoznać się z zaprezentowanym tematem i przetworzyć treści na użyteczną dla niego wiedzę. Atrakcyjne ułatwienie w zdobywaniu wiedzy, jest głównym motorem rozwoju infografiki.

Jej wyjątkową cechą jest zdolność prezentacji rozciągłych, często trudnych informacji i tematów w sposób prosty, przystępny i zrozumiały, dzięki czemu szybko zapada w pamięć odbiorcy. A co tobie i twojej stronie www może dać taka infografika? Na pewno pozwoli pozyskać wysokiej jakości linki przychodzące z wielu źródeł oraz przyniesie ci rozgłos, który może przełożyć się na większe zainteresowanie odbiorców. Co więcej: ułatwia komunikację, wzbudza emocje i może mieć różne zastosowanie, zarówno online, jak i offline (np. jako plakat). Najważniejsze byś miał pomysł na jej wykonanie – to podstawa sukcesu infografiki. Dobrze graficznie ujęty temat może bowiem wywołać niemałe zamieszanie w sieci.

No dobrze, ale od czego zacząć dobrą infografikę? Na pewno na wstępie musisz odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Do kogo adresuję infografikę?
  • Jaki jest jej główny cel?
  • Gdzie się ukaże?
  • Jaki jest temat i co chcę przekazać?
  • Jakich danych potrzebuję i gdzie ich szukać?
  • Jaki ma być charakter infografiki: informacyjny, edukacyjny, inspirujący, rozrywkowy?
  • Jakim językiem należy się posługiwać?

Gdy już ustalisz odbiorcę i temat infografiki, czas przejść do realizacji. Przygotuj sobie plan, by wiedzieć, co przedstawić w poszczególnych elementach infografiki. Rozrysuj szkielet i pogrupuj informacje. Użyj diagramów, aby zwizualizować przepływ informacji. Pochwal się istotnymi danymi, które udało ci się zebrać albo wskaż źródło swoich danych. Dopasuj odpowiedni design, tak by był zgrany w zakresie układu, kolorów, tekstury i typografii.

Pisząc teksty pamiętaj, by tworzyły one historię wartą czytania. Infografika powinna przekazywać tylko najważniejsze treści, bez przeciążania odbiorcy zbyt dużą ilością informacji. Komunikuj się prostym, łatwo przyswajalnym językiem, wykorzystując chwytliwe slogany. Staraj się, by użyte wykresy były proste w interpretacji, a obraz współgrał ze słownym przekazem. Tylko nie przesadzaj z grafiką – w końcu, jak wiadomo: co za dużo, to niezdrowo. Koniecznie musisz wyczuć złoty środek i nim się kierować w tworzeniu infografiki. Powodzenia.