Dynamiczny rozwój smartfonów i tabletów spowodował, że większość ruchów w Internecie generują nam dzisiaj właśnie te urządzenia, a nie desktopy, czyli komputery stacjonarne (ostatnie badania donoszą, że już 67% społeczności korzystającej codziennie z sieci, to użytkownicy mobile). Ta wygoda podyktowana potrzebami użytkownika sprawiła, że twórcy stron internetowych musieli swoją pracę przeorganizować o dobre 180 stopni.  Co to znaczy? A no to, że wyznacznikiem do rozpoczęcia prac nad witryną są obecnie urządzenia mobile. Na decyzję tę miał również wpływ sam Google.  Mianowicie w mobilnych wynikach wyszukiwania wyższe pozycje uzyskują te serwisy, które są dostosowane do smartfonów i tabletów. To one są podstawa do indeksowania stron.

Mobile First – zacznij projekt od widoku na mobilach

Tworząc stronę, musisz w pierwszej kolejności dostosować ją do wytycznych najpopularniejszej wyszukiwarki, czyli Google oraz dostępnych wymiarów ekranów smarfonów czy tabletów. Dzięki takiemu ruchowi dotrzesz do większego grona swoich odbiorców. Wersja desktopowa twojej witryny niech stanie się teraz rozszerzoną wersją właściwego mobilnego widoku.

Mobile friendly – dostosuj treści i wygląd

  1. Projektując wygląd strony, pamiętaj o zmniejszeniu liczby elementów. Zastanów się, na jakich najbardziej zależy twojemu użytkownikowi mobilnemu. Dzięki takiemu rozwiązaniu proces docierania do informacji na pewno stanie się dla niego łatwiejszy i szybszy.
  2. Przyciski call-to-action, czyli zachęcające do działania (np. Kup teraz, Zobacz,, Dowiedz się więcej, Koszyk, Logowanie), niech będą większe, bardziej czytelne.
  3. Zastosuj rozwiązanie Responsive Web Design. Dzięki niemu twoja strona zawsze dostosuje się do ekranów o różnej wielkości.
  4. Postaw na czas ładowania – im krócej, tym lepiej. Użytkownik szybko zniechęca się stroną, która ładuje się powyżej 5 sekund. Nie pozwól, by przez to popularność twojej strony ucierpiała. Pamiętaj także, że dla Google szybkość ładowania się strony to czynnik rankingowy wyszukiwania na urządzeniach mobilnych.
  5. Wyróżnij ważne informacje. Jeżeli zależy ci na przejściu do formularza, spraw, by był on widoczny.
  6. Optymalizuj formularze. W e-commerce to bardzo ważna część strony i procesu zakupowego. Postaw na czytelne formularze i łatwe w obsłudze. Zbyt małe litery, niewidoczne pola do wypełnienia lub zacinanie się w momencie pisania – jak nic spowodują rezygnację klienta z zakupu.
  7. Zastosuj scrollowanie (infinitescroll). Mechanizm niekończącego się przewijania witryny w dół na pewno jest wygodny dla użytkowników mobile. Nie musi on klikać kolejnych linków i czekać na załadowanie się strony.
  8. Zależy Ci na kontakcie – wprowadź ikony, umożliwiające połączenie telefoniczne po ich kliknięciu lub automatyczne kopiowanie adresu mailowego do skrzynki pocztowej. Klient ceni sobie takie rozwiązania.

Czy jestem mobile – mogę sprawdzić czy wszystko gra?

Jeśli nie jesteś do końca przekonany o tym, czy twoja strona www jest mobila, użyj testu Google, który oceni poprawność wyświetlania się witryny na urządzeniach mobilnych. Odpowiedzi możesz spodziewać się dwóch: „Rewelacja! Strona dostosowana do urządzeń mobilnych” lub „Strona nieprzystosowana do urządzeń mobilnych”. W przypadku tej drugiej otrzymasz podpowiedzi, gdzie popełniłeś błąd przy tworzeniu witryny, a także wskazówki, jak rozwiązać swoje problemy.