Mówi się o nich „the next Big Thing”. Chatboty, bo o nich to kolejne rozważanie, to bardzo gorący temat zarówno dla twórców stron internetowych, jak i największych koncernów technologicznych, takich jak Apple, Google czy Microsoft. To do nich będzie należała najbliższa przyszłość. Gwałtowny rozwój sztucznej inteligencji, czy dokładniej – inteligentnych algorytmów – coraz mocniej będzie wchodził w obszar naszej codziennej rzeczywistości. Warto się zatem zainteresować już dziś tym tematem.

Zatem jak stworzyć własnego chatbota?

Krok 1 Zdefiniuj jaką rolę ma pełnić twój chatbot

Ten wirtualny doradca nie działa w próżni, dlatego zanim przystąpimy do jego tworzenia, należy zdać sobie sprawę z jego roli w nasze firmie. Istnieje bowiem obecnie wiele typów chatbotów, dzięki którym możemy zwiększyć skuteczność naszych działań marketingowych. I tak: może to być chatbot leadowy (pyta o preferencje użytkowników, udziela informacji i prosi o pozostawienie kontaktu), chatbot konkursowy (umożliwia pominięcie rozbudowanych formularzy zgłoszeniowych, uczestnik może odpowiedzieć na kilka prostych pytań lub wykonać zadanie konkursowe bez potrzeby wychodzenia z okna Messengera, po zakończonym konkursie chatbot jest w stanie poinformować o zwycięstwie i wygranej), chatbot promocyjny (daje możliwość zapisania się na powiadomienia przez Messengera), chatbot informacyjny (dzieli się najświeższymi newsami), chatbot do obsługi klienta (odpowiada na najczęściej zadawane pytania klientów, a w sytuacji gdy nie zna odpowiedzi, przekierowuje do konsultanta), chatbot sprzedażowy (umożliwia sprzedaż produktów), chatbot rozrywkowy (nawiązuje relacje z użytkownikiem, budując w ten sposób dobry wizerunek marki).

Krok 2 Zrób analizę grupy docelowej

Prowadzisz swój biznes, więc powinieneś znać grupę docelową. Jeśli jednak nie do końca jeszcze się w niej odnajdujesz, zrób mały research: zobacz jakiego języka używa, w jaki sposób zadaje pytania, jakich używa emojis, na co reaguje i w jaki sposób. Może komentarze i opinie, które pojawiają się przy twoich produktach, usługach czy na fanpage’u pozwolą lepiej poznać użytkowników. Chatbot powinien bowiem przejmować odrobinę styl wypowiedzi odbiorców.

Krok 3 Rozpocznij budowę chatbota

Gdy już wiesz, z kim będzie rozmawiać twój chatbot, wówczas należy ustalić główne bloki rozmów, które się w nim pojawią. Niezbędna jest tu burza mózgów i spisywanie pomysłów na papier. Istotne jest by, myśleć nad różnymi powiązaniami tematów, gdyż w czasie interakcji z chatbotem dochodzi do przekierowań pomiędzy modułami. Oczywiście wszelkie połączenia słowne, scenariusze interakcji, pytania najlepiej sprawdza się już na platformie w momencie testowania chatbota. Warto wtedy pamiętać, by pod odpowiedziami podpięte były także słowa kluczowe. Dzięki nim przy wpisywaniu w wiadomości wyrazu związanego odpowiedzią chatbot przekieruje użytkownika do poprawnego kolejnego kroku.

Następną sprawą, na którą warto zwrócić uwagę, jest fakt, że ludzie różnie rozmawiają, różnie formułują swoje myśli, także z błędami ortograficznymi, stylistycznymi czy literówkami. Tworząc inteligentne odpowiedzi, powinieneś o tym pamiętać i słowa kluczowe zapisywać również w wersji z błędami.

Jednak to jeszcze nie koniec. Pisząc interakcje, używamy słów, które mogą mieć wiele znaczeń. Na co dzień nie zwracamy na nie uwagi, jednak w rozmowie z chatbotem mogą wpędzić nas w niemałe tarapaty. Przykładem takiego słowa jest „dzięki”. Użyć go możemy zarówno w kontekście pozytywnym, jak i negatywnym: „dzięki za informację” lub „dzięki waszej firmie przeżyłam najgorsze wakacje w swoim życiu”. O tym też powinieneś pamiętać pisząc scenariusze i dobierając słowa kluczowe.

Krok 4 Testuj i poprawiaj

Po stworzeniu scenariuszy interakcji musisz testować, testować i jeszcze raz testować. Najlepiej, by robiły to różne osoby. Każdy z nas inaczej się komunikuje, inaczej zadaje pytania. Być może znajdzie się jeszcze wyrażenie, o którym nie pomyślałeś, a które warto zapisać. To jest też ten moment, kiedy przybywa słów kluczowych. I bardzo dobrze. Im więcej ich poznasz i podepniesz do odpowiedzi chatbota, tym lepsza będzie jego interakcja z użytkownikiem. A co za tym idzie – bardziej pozytywny wizerunek twojej marki.

Krok 5 Uwolnij chatbota

Po licznych testach, przychodzi wreszcie czas na wypuszczenie chatbota w świat Internetu i kontaktu z użytkownikami. Może to być też czas pewnych obaw dla ciebie – ale to zrozumiałe. Nie wiesz, czy pomyślałeś o  wszystkich możliwych scenariuszach pytań i odpowiedzi. Zapewne nie. Jednak nie ma się czym martwić. Po prostu musisz w pierwszych dniach mocno kontrolować to, co dzieje się na chatbocie i optymalizować go, by ścieżki odpowiedzi były sprawniejsze, bardziej dokładne i zachęcające do dalszej konwersacji.