Konkurencja w Internecie rośnie niestrudzenie, nieskończenie i niesamowicie szybko. Co rusz powstają nowe strony, nowe sklepy online’owe, landingi. Czym się zatem wyróżnić, co zrobić, by naszą witrynę pokochali wszyscy… no przynajmniej większa część użytkowników.

Przedstawiamy kilka prostych zasad UI i UX, dzięki którym twoja strona na pewno zapadnie w pamięć odwiedzających.

Zasada 1 Buduj doświadczenie użytkownika

Na początek warto sobie przypomnieć co w ogóle znaczy UI i UX w projektowaniu stron internetowych. UI design (user interface) to dziedzina projektowania zajmująca się interfejsami, czyli elementami, które łączą człowieka i maszynę. W życiu codziennym to mogą być np. pokrętła i przyciski w pralce, czy lodówce, które pozwalają nam na korzystanie z tych urządzeń. W wirtualnym zaś świecie to wszystkie elementy wizualne strony, programu czy aplikacji, takie jak np. menu, galerie zdjęć, kolorystyka, rozkład tekstu. Wszystkie te składniki łączy istotny cel – funkcjonalność.

UX (user experience) to dopełniająca część UI. To są tak naprawdę doświadczenia użytkownika w zetknięciu ze stroną, programem czy apką. Wpływ na nie ma np. zawartość tekstowa, przejrzysty układ elementów, szybkość ładowania, czy konkurencyjność strony.

Obie te dziedziny mocno uzupełniają się , wręcz nie mogą istnieć bez siebie. Produkt, który ma ciekawy i ładny interfejs, ale jest trudny w użyciu to przykład bardzo dobrego UI ze słabym UX. Produkt, który jest natomiast użyteczny, ale wygląda okropnie to przykład bardzo dobrego UX ze słabym UI.

Biorąc pod uwagę powyższe informacje, należy tworzyć strony, które dostarczają doświadczeń i emocji. Dobrze zaprojektowana strona powinna być skuteczną mieszanką tekstu, grafiki, układu elementów interaktywnych, które dostarczają nie tylko informacji, ale i wrażeń.

Zasada 2 Nie przesadzaj z ilością treści

Nie od dziś wiadomo, że ludzie cenią swój czas. I to bardzo. Dlatego twórz strony, które nie będą wymagały od użytkownika poświęcania czasu. W większości przypadków ludzie skanują treści na stronie, nie wczytują się w nie. Spróbuj zainteresować ich zatem innymi materiałami, np. infografikami. Budując treści na stronie, staraj się wyróżniać ważne informacje, podkreślaj nagłówki. Jeśli użytkownik zobaczy interesujące go treści, sam się w nie wczyta.

Zasada 3 Stosuj prostotę i klarowność

Układ twojej strony musi być przejrzysty i prosty w obsłudze. Użytkownik wchodzący na nią, nie powinien zastanawiać się, co chcesz mu przekazać. On musi zobaczyć to sam od razu. Pomyśl, co zrobić, aby ułatwić odwiedzjącemu korzystanie z twojej witryny. Może zamiast kilku przycisków CTA, skup się na jednym głównym. Nie podawaj mu za dużo treści i funkcjonalności na raz. Dawkuj je.

Zasada 4 Nie przesadzaj z kreatywnością w projekcie

Tę zasadę mogłoby opisać również zdanie: Nie wyważaj otwartych drzwi. O co dokładnie chodzi? Chodzi o to, by stosować typowe wzorce projektowe, a nie starać się być na siłę twórcą nowych rozwiązań. Ludzie korzystający z Internetu, przyzwyczajeni są do niektórych rozwiązań i nie należy ich zmieniać. Na przykład linki, powinny wyglądać, jak tradycyjne linki, przyciski, jak przyciski, logowanie znajdziemy zazwyczaj w prawym górnym rogu, a logo firmy w lewym górnym. Nie ma sensu nic tu zmieniać. Ta użyteczność i twoja kreatywność w tym przypadku musi być zrównoważona. Dlatego zacznij projektować najpierw układ strony, a następnie skup się na estetyce i grafice. Dzięki temu zachowasz równowagę.

Skup się na pierwszym widoku twojej strony po załadowaniu. Niech znajdą się tu najważniejsze informacje, które chcesz przekazać, które mają dostarczyć odpowiednio dobrych emocji użytkownikowi. Ale nie pakuj tu wszystkich treści. Postaw raczej na prostotę, porządek, przejrzystość i doświadczenie.

W tym punkcie warto też wspomnieć o responsywności strony. Tworząc witrynę, pamiętaj o swoich mobilnych użytkownikach, których z dnia na dzień jest coraz więcej. Dostosuj więc do nich swoją witrynę.

Zasada 5 Scrolluj a nie stronicuj

Budowanie strony w dół to bardzo praktyczny sposób na podanie treści w witrynie. Dzięki scrollowaniu współczesna nawigacja jest w efekcie bardziej płaska i szybsza. Klikanie i przełączanie się pomiędzy stronami jest tak naprawdę meczące i wymagające od nas poświecenia większej ilości czasu (średni czas odświeżania klikalnej strony, może sięgać 6,5 s). Scrollowanie zaś zapewnia nam szybsze surfowanie w sieci. Jest ono też podstawą w podawaniu treści na urządzeniach mobilnych.  Pamiętaj o tym projektując stronę, gdyż takie działania na pewno przyniosą dobre wrażenia użytkownikom.

Jesteś zainteresowany stworzeniem strony? Skontaktuj się z nami już dziś!