Pozycjonowanie strony one-page. Wady i zalety nowoczesnych witryn
Standardowa, zbudowana z wielu podstron strona internetowa, czy może oparta na technologii one-page nowoczesna witryna? Przed tym dylematem staje każdy, kto myśli o zbudowaniu strony firmowej.
Strona one-page
Pierwotnie strony złożone z zaledwie jednej podstrony uznawane były za symbol prostoty i prymitywizmu. Korzystali z nich najsłabsi, ograniczając maksymalnie koszty tworzenia wizerunku w sieci. Dziś strony typu one-page powróciły w zupełnie nowej odsłonie, stając się ikoną nowoczesności, interakcji i oryginalnych funkcjonalności.
Poruszanie się po stronie one-page odbywa się głównie za pomocą scrollowania. Owszem, istnieje możliwość wdrożenia menu, gdzie dla każdej pozycji przypisany jest inny blok strony. Po kliknięciu strona automatycznie przewija się do pożądanego fragmentu.
Najbardziej interesującą funkcją, którą strony typu one-page wywalczyły sobie olbrzymią popularność, jest świetne środowisko do szybkiej prezentacji produktu, usługi czy całej oferty. Statystycznie przeglądanie witryny złożonej z jednej strony odbywa się szybciej, jest wygodniejsze, pozwala też wyłapać najważniejsze informacje. Co więcej, właściciel operuje na dwóch głównych blokach: pierwszy to blok tekstowy (content), drugi to blok zachęcający do działania (Call to Action). Przeplatając fantastycznie zaprojektowane bloki tekstowe z wezwaniem do działania, można dobrać się do emocji internauty, wywołując NOA (Najbardziej Oczekiwaną Akcję). Zastanów się sam, dlaczego potężne korporacje pokroju Sony czy Apple wykorzystują strony one-page do prezentacji niektórych produktów.
Domeną jednostronicowych witryn jest wysoki poziom interaktywności. Formularze kontaktowe, automatyczne wyceny, dynamiczne wskaźniki, ruchome obrazy – wszystko to gratka dla projektantów współpracujących ze specjalistami od marketingu. Zespół przestaje martwić się utrzymaniem użytkownika i modleniem się o to, by przeszedł do kolejnej podstrony. Poprzez ciekawą formę, treść oraz rozsądną równowagę między nimi zyskuje się gwarancję zainteresowania czytelnika.
Z punktu widzenia SEO
W obliczu SEM pojawiają się burzliwe dyskusje na temat użyteczności stron one-page w tej perspektywie. O ile w przypadku kampanii Adwords sprawa jest prosta (wszak witryna jednostronicowa to idealny materiał do prezentacji produktu czy oferty), tak z punktu widzenia SEO pojawiają się wątpliwości.
Aby równolegle do budowania ciekawej strony firmowej osiągać zadowalające efekty w pozycjonowaniu, konieczne jest solidne zaprojektowanie struktury witryny. Choć jest to strona one-page, należy stworzyć dla robota wyszukiwarki pozory, że jest inaczej. Podstawowe zadanie to selekcja i nazewnictwo poszczególnych bloków. Mówiąc prostym językiem, należy stronę podzielić na mniejsze części, nadać im odpowiednie tytuły (np. O nas, Usługi, Kontakt itd.), zadbać o content nasycony słowami kluczowymi, zastosować grafiki opatrzone tytułami i opisami. Co ciekawe, w przypadku stron one-page dopuszcza się wielokrotne użycie nagłówka H1 na jednej stronie. W innych stronach jest to niedopuszczalne, ale z technicznego punktu widzenia tę konkretną witrynę dzielimy na mniejsze fragmenty, które w rozumieniu robota stanowią odrębne podstrony.
Nie wystarczy jednak podzielić strony na bloki. Każdemu blokowi należy przyporządkować osobny adres url, najlepiej z uwzględnieniem bazowego słowa kluczowego. Robot ma sobie poradzić z indeksacją treści dla konkretnego adresu i odróżniać sekcje przyporządkowane poszczególnym adresom. A skoro już jesteśmy przy tym miejscu, to w parze z kształtowaniem struktury HTML powinniśmy zadbać o odrębne meta-tagi dla każdej sekcji.
Pozycjonowanie strony one-page nie jest łatwym zadaniem. Wymaga przede wszystkim specjalistycznej optymalizacji, jednak nie jest niemożliwe. Jeśli od strony technicznej witryna zostanie przygotowana bezbłędnie, sukcesy w wyszukiwarce staną się słodką rzeczywistością.