Blog

Jak wybrać domenę dla strony firmowej? 

Rozpoczęcie biznesu online może stanowić nie lada wyzwanie dla niejednego użytkownika. Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki, warto przygotować plan działania, jak również zastanowić się nad podstawowymi kwestiami związanymi z prowadzeniem strony firmowej. Do stworzenia strony WWW będzie Ci potrzebna własna domena, serwer, a także certyfikat SSL. Swoją przygodę warto rozpocząć od zakupu domeny, która będzie stanowić wizytówkę twojej obecności w sieci. 

Wybór odpowiedniej domeny dla swojej firmy jest kluczowy. Jest ona znakiem rozpoznawczym Twojej marki – nie bez przyczyny mówi się, że odpowiednia domena stanowi o powodzeniu Twojego biznesu w sieci. Warto bowiem podkreślić, że współcześnie posiadanie własnej strony internetowej jest niezwykle istotne, a czasami stanowi wręcz jedyną możliwą formę prowadzenia firmy. Nie każdy rodzaj działalności można bowiem prowadzić stacjonarnie.

Co to jest domena?

Domena jest drogowskazem, kierującym do twojej strony internetowej. Jest to nic innego jak adres internetowy, składający się z twojej nazwy oraz rozszerzenia (np. “.pl”, “.com.pl” i tak dalej).

Najczęściej nazwa domeny składa się z liter oraz cyfr. Czasami, jeśli właściciel chce bardziej zaakcentować lub rozdzielić nazwę, używa znaku „-” między wyrazami. W głównych adresach stron internetowych wielkość liter nie ma najmniejszego znaczenia. Zdarza się także, że niektórzy użytkownicy decydują się na zakup domeny, która będzie zawierała polskie znaki np. “ą”, “ź” – powszechnie nazywane są one znakami diakrytycznymi. Nie jest to natomiast najlepsze rozwiązanie, o czym przekonasz się w dalszej części artykułu.

Rodzaje domen

Rejestrując swoją domenę internetową warto wiedzieć, że istnieje kilka ich rodzajów. Oprócz samej nazwy domeny, musisz także podjąć decyzję o tym, jakie będzie miała rozszerzenie. Poniżej znajduje się podstawowy podział domen internetowych:

  • narodowe: .pl, .de, .ru, .cn
  • funkcjonalne: .com.pl, edu.pl .info.pl,
  • regionalne: .wroclaw.pl, krakow.pl, .walbrzych.pl
  • globalne: .com, .net, .org

To, jakie rozszerzenie dla domeny wybierzesz powinno być przemyślane. Wszystko zależy od profilu twojej działalności – od tego, czy będziesz prowadził firmę tylko na terenie jednego miasta, regionu, kraju, czy też planujesz działania globalne. Dlatego wybór odpowiedniej domeny ma tak duże znaczenie.

Jak wybrać domenę dla strony firmowej?

Jak już wspomniałam, wybranie domeny internetowej jest bardzo ważnym krokiem podczas rozpoczęcia działalności w internecie. Należy skupić się na kilka podstawowych aspektach, które powinny Ci towarzyszyć w procesie planowania. Poniżej przedstawię Ci kilka najważniejszych wskazówek, z którymi warto zapoznać się przed zakupem domeny. Podczas wyboru swojej domeny internetowej pamiętaj przede wszystkim, aby:

  1. Nazwa była prosta i łatwa w zapamiętaniu

Wybierając domenę musisz liczyć się z tym, że twoją stronę internetową będą odwiedzać różni użytkownicy. Warto zatem, aby twoja domena miała prostą i łatwą do zapamiętania nazwę. Długie i skomplikowane nazewnictwo może negatywnie wpłynąć na ilość użytkowników odwiedzających witrynę. Wiadomo bowiem, że proste nazwy bardzo szybko są zapamiętywane, a co za tym idzie można je sobie szybko przypomnieć. W przypadku bardziej skomplikowanej domeny istnieje szansa, że użytkownik pomyli się w trakcie wpisywania nazwy domeny w przeglądarce i skorzysta z oferty konkurencji.

  1. Unikać polskich znaków

Pamiętaj, aby podczas wyboru nazwy domeny unikać polskich znaków. Znaki diakrytyczne w domenie nie są zbyt popularne. Nazwa domeny z polskimi znakami może być nawet niemożliwa do ręcznego wpisania przez osoby, które używają innego układu klawiatury niż polski. Wielu użytkowników korzystających na co dzień z internetu przyzwyczaiło się także do faktu, że domeny przeważnie nie posiadają polskich znaków. Co więcej, również podczas codziennych konwersacji nie stosują polskich znaków.

  1. Nazwa była krótka i chwytliwa

Łatwość zapamiętania nazwy to jedno, ale pamiętaj, także o tym, aby nazwa domeny nie była zbyt długa. Krótkie i chwytliwe nazwy lepiej zapadają w pamięć. Może to być np. skrót od nazwy twojej firmy. Jako, że domena stanowi pewnego rodzaju wizytówkę twojej działalności, umieść (w miarę możliwości)  nazwę lub nawiązanie do niej w domenie. Dzięki temu użytkownicy internetu skojarzą od razu nazwę domeny z twoją firmą.

  1. Wybrać odpowiednie rozszerzenie domeny

Nie da się ukryć, że najpopularniejszym w Polsce rozszerzeniem domeny jest .pl. Posiadacze domeny z takim rozszerzeniem budzą większe zaufanie. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku rozszerzenia .com. Jest ono co prawda przeznaczone dla globalnych witryn, jednak powszechnie znane i akceptowane. Coraz częściej natomiast dochodzi o rejestracji domen o niestandardowym rozszerzeniu np. .agency, .marketing i wiele innych. Biorąc pod uwagę wzrost popularności tych domen warto rozważyć, czy nazwa firmy nie współgrałaby z jednym z tych rozszerzeń, a nawet nie tworzyła pełnej nazwy biznesu.

  1. Unikać cyfr

Wykorzystanie myślników i cyfr w nazwie domeny nie jest najlepszym rozwiązaniem. Wielu użytkowników może nie zapamiętać kombinacji cyfr. Być może dla Ciebie nie będą one skomplikowane i proste w zapamiętaniu (np. rok założenia firmy), jednak dla przeciętnych użytkowników mogą stanowić nie lada kłopot. Aby uniknąć takich sytuacji lepiej nie korzystaj z tego rozwiązania.

  1. Zabezpieczenie domeny

Współcześnie coraz więcej oszustów chcąc wyłudzić cenne dane i informacje podszywa się pod popularne sklepy czy też strony internetowe. Bardzo często rejestrują domenę o łudząco podobnej nazwie lub takiej samej, ale z innym rozszerzeniem. Wszystko po to, aby posłużyć się taką domeną w celu wyłudzenia danych. Musisz liczyć się z faktem, że taka sytuacja może dotknąć także Ciebie. Warto zatem się zabezpieczyć i zarejestrować kilka domen o takiej samej nazwie, ale np. z innym rozszerzeniem. Po aktywacji możesz także wykonać standardowe przekierowanie 301. Pozwoli ono na przekierowanie użytkownika, który wpisał nieprawidłową nazwę domeny na jej właściwy adres.

Gdzie kupić domenę internetową?

Wybranie odpowiedniej nazwy domeny internetowej to nie wszystko. Musisz jeszcze sprawdzić, czy wybrana przez Ciebie nazwa jest wolna, a następnie dokonać rejestracji. Zakup domeny możesz zrealizować u wielu operatorów, warto natomiast wcześniej zapoznać się z opiniami dotyczącymi wybranego dostawcy, aby uniknąć później niechcianych kłopotów. W LH.pl dostępność domeny możesz sprawdzić w bardzo szybki i prosty sposób. Wystarczy, że w wyszukiwarkę domen wpiszesz nazwę interesującej Cię domeny.

Jeśli okaże się, że wybrana przez Ciebie domena jest wolna, dodaj ją do koszyka i opłać zamówienie. Dzięki szybkim płatnościom możesz w kilka chwil stać się właścicielem własnej domeny internetowej.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki ułatwiły Ci odpowiedź, na pytanie: Jak wybrać domenę dla strony firmowej? Warto poświęcić trochę czasu na wybór odpowiedniej domeny, gdyż będzie ona wizytówką Twojej firmy. Pamiętaj, że aby stworzyć stronę internetową potrzebny jest także hosting www, czyli miejsce w którym będą przechowywane wszystkie pliki.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Zostaw swój telefon, oddzwonimy wkrótce Niedostępni

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.