Blog

Panda, Koliber, Pingwin… czyli wszystko, co musisz wiedzieć o algorytmach Google!

Jeśli chcesz zawalczyć o jak najlepszą pozycję Twojej strony internetowej w Google, musisz znać zasady gry, której stawką jest wysoki ranking w wyszukiwarce. Poznanie kluczowych reguł ułatwia proces optymalizacji witryny, zwiększając prawdopodobieństwo zbudowania widoczności w wynikach wyszukiwania. Dowiedz się, czym są Panda, Koliber, Pingwin, RankBrain oraz BERT i sprawdź, jak dostosować swoją witrynę do ich wymogów!

Czym jest algorytm Google?

Algorytm Google to nic innego jak system rankowania stron opracowany przez twórców najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie. Ma on na celu ocenę trafności poszczególnych witryn internetowych pod kątem zapytań wpisywanych przez internautów w okienko wyszukiwania. Google stara się jak najdokładniej „zrozumieć”, czego szukają jego użytkownicy i na podstawie analizy wielu elementów (mówi się o ponad 200 czynnikach rankingowych, z których znana jest jedynie niewielka część) układa ranking wyników wyszukiwania, zaczynając od stron o największej wartości. Efekt jest taki, że zaledwie niecałe 10% użytkowników przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania, ponieważ wszystkie potrzebne informacje da się znaleźć w serwisach zajmujących czołowe pozycje.

Jakie algorytmy Google wyróżniamy?

W celu usprawnienia procesu wyszukiwania informacji algorytm jest nieustannie aktualizowany. Choć Google udziela bardzo niewielu informacji na temat zmian dotyczących silnika swojej wyszukiwarki, branża SEO dość dobrze charakteryzuje i opisuje kolejne wprowadzane mechanizmy. Do najistotniejszych z punktu widzenia pozycjonowania stron należą następujące algorytmy:

  • Panda,
  • Pingwin,
  • Koliber,
  • RankBrain,
  • BERT.

Algorytm Panda

Głównym celem wprowadzonego na początku 2011 roku algorytmu Panda była ocena jakości treści znajdujących się w serwisach internetowych. System analizuje m.in. unikalność tekstu (zarówno pod kątem duplikatów wewnętrznych, jak i zewnętrznych) oraz sprawdza, czy content ma wystarczającą objętość. Ważna jest jednak nie tylko ilość, ale również jakość treści – Panda „lubi” materiały o wysokiej wartości dla użytkowników i to właśnie bogate w nie serwisy mają największą szansę, by pojawić się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Równie ważna jest naturalność – algorytm nisko ocenia strony charakteryzujące się m.in. nadmiernym zagęszczeniem słów kluczowych, utrudniającym odbiór treści.

Algorytm Pingwin

O ile Panda skupia się przede wszystkim na jakości treści na stronie, o tyle wprowadzony w kwietniu 2012 roku algorytm Google Pingwin (Penguin) ocenia głównie profil linkowy witryny. System bada zarówno liczbę, jak i jakość linków pozyskiwanych przez witrynę, wysoko ceniąc zróżnicowany i naturalnie prowadzony link building. Pingwin deprecjonuje natomiast te strony, w przypadku których pozyskiwanie linków ma charakter nienaturalny lub wręcz czysto spamerski. Negatywnie ocenia m.in. nagły przyrost dużej liczby odnośników w szybkim czasie czy budowanie popularności witryny w oparciu o linki pochodzące z serwisów o niskim autorytecie.

sklepy-internetowe-zator

Algorytm Koliber

W 2013 roku Google zdecydował się na wprowadzenie algorytmu Koliber (Hummingbird), którego podstawowym zadaniem jest analizowanie intencji użytkowników wpisujących zapytanie w wyszukiwarkę internetową. Dzięki temu system może zaproponować nam najtrafniejsze, dopasowane do osobistych potrzeb i preferencji wyniki. Koliber promuje wartościowe treści, frazy z długim ogonem oraz wyniki lokalne, pozwalając użytkownikom korzystać z usług firm znajdujących się w ich aktualnej lokalizacji lub bezpośredniej okolicy. Algorytm bazuje na precyzyjnych pytaniach, oferując dokładnie dopasowane do intencji internautów odpowiedzi. Dzięki temu możliwe jest m.in. pozyskanie potrzebnych informacji bezpośrednio z wyników wyszukiwania.

Algorytmy RankBrain i BERT

RankBrain to algorytm wprowadzony w 2015 roku. Dzięki wykorzystaniu machine learning na bieżąco uczy się zachowań użytkowników, badając ich sposób wpisywania zapytań do wyszukiwarki oraz indywidualną historię wyszukiwań, a także synonimy i wyrażenia powiązane. System analizuje te dane i przewiduje, jaka jest intencja wyszukującego. W ten sposób dopasowuje wyniki do fraz wpisanych do wyszukiwarki przez konkretną osobę. Wprowadzony w 2019 roku BERT wspiera działanie RankBrain i kładzie jeszcze większy nacisk na treści. Lepiej interpretuje i przetwarza naturalny język oraz jego niuanse – na przykład radzi sobie z odmianą słów czy zaimkami stosowanymi w zapytaniach. W związku z tym wyniki wyszukiwania są bardziej dopasowane do zapytań internautów.

Algorytmy Google – warto je znać!

Nawet jeśli nie zajmujesz się pozycjonowaniem witryny samodzielnie, wiedza na temat podstawowych reguły funkcjonowania algorytmów Google może okazać się dla Ciebie niezwykle cenna. Zarówno jako administrator serwisu, jak i użytkownik wyszukiwarki musisz zdawać sobie sprawę z faktu, że każdego dnia do internetu trafiają ogromne ilości informacji. Algorytmy mają pomóc nam oddzielić dane istotne od tych całkowicie nieprzydatnych. Znając najważniejsze zasady ich działania, znacznie łatwiej zoptymalizujesz swoją stronę, dbając o jej wysoką jakość, a zdobycie czołowych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania może okazać się znacznie mniej kosztowne i czasochłonne.

Podobał Ci się wpis? Podziel się z nim na profilach społecznościowych

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Jesteśmy teraz dostępniDostępni

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.

    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest (Proadax sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 5 32-640 Zator, NIP: 677 24 51 183)

    2. Dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na Pana/Pani zgłoszenie przesłane przez formularz kontaktowy na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.

    3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.

    4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.

    5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

    6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.

    7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.

    *Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).