Z roku na rok rośnie liczba internautów, którzy sieć przeglądają na urządzeniach mobilnych. Aby Twoja witryna nie pozostawała w tyle, musisz sprawić, że będzie przyjazna użytkownikom smartfonów i tabletów. Sprawdź, co to znaczy, że strona internetowa jest mobile friendly, i dowiedz się, jak projektować serwisy z uwzględnieniem potrzeb użytkowników mobilnych.

Czym jest strona mobile friendly

Poprzez mobile friendly należy rozumieć zestaw kryteriów, które musi spełniać strona www, aby jej obsługa na urządzeniu mobilnym była komfortowa i funkcjonalna. Jak nietrudno się domyślać, dostosowanie witryny do małych ekranów wiąże się z koniecznością wykonania jej wielowymiarowej optymalizacji. Już na etapie projektowania strony warto zadbać o responsywność (RWD – Responsive Web Design), czyli m.in.:

  • łatwą nawigację na urządzeniach mobilnych,
  • właściwe wyświetlanie treści na niewielkich ekranach,
  • proste formularze kontaktowe,
  • poprawne linkowanie oraz przekierowania,
  • design dostosowany do smartfonów i tabletów.

Użytkownik przeglądający stronę www liczy, że uniknie problemów technicznych związanych np. z niedopasowaniem wielkości czcionek do rozmiaru ekranu czy utrudnionym poruszaniem się w obrębie serwisu.

Dlaczego optymalizacja mobilna jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek

OK, ale czy to naprawdę konieczne? Jak czytamy na blogu Startup House Development (https://start-up.house/en/blog/articles/mobile-vs-desktop-statistics-2022), dekadę temu udział telefonów komórkowych (bo trudno jeszcze wtedy mówić wyłącznie o smartfonach) w globalnym ruchu internetowym wynosił zaledwie 6%. Obecnie aż 55% całego ruchu online generują urządzenia mobilne! Zmieniający się sposób korzystania z internetu przez użytkowników wymusza na twórcach stron www dostosowanie do nowej rzeczywistości. Obecnie dla wielu osób podstawowym narzędziem do poruszania się po stronach www nie są już mysz czy klawiatura, ale własny kciuk. Jednak odpowiednia wersja mobilna witryny to nie tylko budowa przyjaznego doświadczenia użytkownika. To również kwestia „być albo nie być” Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Jak mobile friendly wpływa na SEO

Od pewnego czasu Google przy indeksowaniu stron wykorzystuje algorytm Mobile First Index, który za domyślną wersję strony www uznaje nie jej stacjonarną, a właśnie mobilną wersję. W praktyce oznacza to, że jeśli Twoja witryna nie jest mobile friendly, jej szanse na zdobycie topowej pozycji w rankingu drastycznie maleją. Nawet jeśli klasyczna wersja serwisu zostanie świetnie przygotowana, brak odpowiedniej optymalizacji mobilnej może znacznie utrudnić budowanie widoczności w wynikach organicznych.

Jak sprawdzić, czy strona www spełnia wymogi mobile friendly

Najprostszym sposobem na ocenę tego, czy witryna spełnia wymogi dla urządzeń mobilnych, jest uruchomienie jej na smartfonie lub tablecie. Musisz jednak zdawać sobie sprawę z faktu, że taki test nie będzie zbyt miarodajny – nawet minimalne różnice w przekątnej lub proporcjach ekranu mogą sprawić, że na jednym urządzeniu strona mobilna wyświetlać się będzie prawidłowo, a na innym jej obsługa będzie problematyczna. Właśnie dlatego warto korzystać z dostępnych w sieci narzędzi, które przeanalizują platformę pod kątem mobilności. Najpopularniejsze z nich znajdziesz poniżej.

  1. Test optymalizacji mobilnej dostępny pod adresem https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=PL . Wystarczy wpisać adres strony w dedykowane okienko, by po chwili uzyskać raport dotyczący obsługi na urządzeniach mobilnych.
  2. PageSpeed Insights – narzędzie oceni użyteczność serwisu zarówno pod desktop, jak i pod mobile, dla obu wersji przygotowując ocenę punktową. Aby uzyskać wynik bardzo dobry, wersja mobilna witryny musi zostać oceniona na minimum 90 punktów. Dodatkowo program wykona diagnostykę i zasugeruje obszary do optymalizacji.
  3. Google Search Console – jeśli Twoja strona korzysta z tego narzędzia, GSC poinformuje Cię o pojawiających się problemach z obsługą na smartfonach lub tabletach.

Strona mobile friendly – na co zwracać uwagę?

Jeśli chcesz wiedzieć, na które aspekty zwracać uwagę przy budowie strony www, by została ona odpowiednio wysoko oceniona pod kątem mobile friendly, jesteś we właściwym miejscu. Elementy absolutnie kluczowe to:

  • Responsywny design witryny – strona zaprojektowana w technologii RWD w elastyczny sposób dopasowuje się do ekranów o różnej wielkości. Dzięki temu będzie wyglądała na telefonie równie dobrze jak na komputerze, a jej obsługa na żadnym z tych urządzeń nie sprawi problemu.
  • Czytelny layout – specyfika ekranów mobilnych faworyzuje układ jednokolumnowy – inaczej niż w przypadku wersji desktopowych. Zadbaj nie tylko o wielkość czcionki, ale także o odpowiednie ułożenie treści, formularzy oraz wezwań do działania.
  • Proste formularze kontaktowe – obsługa klawiatury dotykowej jest znacznie trudniejsza niż tradycyjnej, dlatego formularze na stronie mobilnej powinny być jak najprostsze do wypełnienia.
  • Szybkość ładowania – nikt nie lubi, gdy strona wczytuje się wolno, a w przypadku wersji mobilnej długie oczekiwanie jest szczególnie irytujące i może powodować opuszczenie witryny przez użytkownika.
  • Łatwa nawigacja – postaw na minimalistyczne menu główne, które umożliwi prezentację wszystkich dostępnych elementów na wąskim ekranie.

Mobile friendly to nie opcja – to konieczność

Nie ulega wątpliwości, że przewaga mobile nad desktopem, jeśli chodzi o udział w ruchu internetowym, nadal będzie wzrastać. Dyskusja nie dotyczy więc tego, czy mobilna wersja strony jest dziś potrzebna, ale tego, jak skutecznie optymalizować witrynę pod kątem mobile friendly. Korzystając z naszych wskazówek, dostosujesz swój serwis www zarówno do potrzeb użytkowników, jak i najnowszych wymogów wyszukiwarek internetowych. Zwiększysz tym samym swoje szanse na sukces wynikach wyszukiwania.