Blog

Kto powinien bać się RODO?

Od 25 maja 2018 roku wszystkich przedsiębiorców będą dotyczyć zmiany prawne w zakresie ochrony danych osobowych. RODO (GDPR), czyli Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. Rozporządzenie wskazuje na konieczność dokonania poważnych zmian pod groźbą poważnych konsekwencji finansowych, które będą grozić podmiotom niedostosowującym się do nowych regulacji prawnych. W dzisiejszym wpisie analizujemy najważniejsze zmiany, które będą dotyczyć wszystkich firm, które zajmują się gromadzeniem oraz wykorzystywaniem danych dotyczących osób fizycznych. Warto już dzisiaj zadbać o aktualizacje, aby móc spokojnie prowadzić interesy. 

Nowe regulacje prawne zawarte w RODO dotyczą wszystkich firm gromadzących dane osobowe, zarówno poważnych, dużych instytucji, jak również małych lokalnych przedsiębiorstw. Właściciele wszystkich z nich powinni jak najszybciej wprowadzić wszystkie nakazane zmiany, bowiem od 25 maja 2018 roku wszystkie firmy będą zobowiązane do przeprowadzania procesu przetwarzania danych osobowych klientów zgodnie ze wszystkimi wymogami RODO.

Najważniejsze zmiany po wejściu w życie RODO:

  • Niedozwolone będzie automatyczne profilowanie klientów według miejsca zamieszkania, wieku oraz płci
  • Niedozwolone będzie wysyłanie mailingów do klientów na podstawie posiadanych dotychczasowych zgód. Każda firma będzie musiała posiadać nowe, zgodne z wymaganiami RODO)
  • Niedozwolone będzie korzystanie z baz zewnętrznych w celach przesyłania informacji handlowych skierowanych do potencjalnych klientów

Podstawowym zadaniem nowych przepisów jest ujednolicenie poziomu ochrony danych osobowych oraz zapewnienie poczucia pewności prawnej w zakresie przetwarzania danych osobowych we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

Już dzisiaj zadbaj o to, aby zgody wykorzystywane w Twojej firmie były zgodnie z najnowszymi wymogami RODO

Każdy właściciel firmy (jeśli do tej pory jeszcze tego nie zrobił) powinien jak najszybciej sprawdzić, czy aktualnie wykorzystywane przez nią klauzule zgód są zgodne z nowym rozporządzeniem RODO. Warto w tym miejscu podkreślić, że aby móc w sposób legalny wykorzystywać zgody klientów należy zatroszczyć się o poniższe elementy wyrażanych przez nich zgód:

  • Każde zapytanie o zgodę na przetwarzanie danych osobowych klientów musi być opisane w sposób wyraźny, tak aby można ją było z łatwością odróżnić od pozostałych kwestii zawartych w treści umowy lub regulaminu
  • Klauzula zgodny powinna być sformułowana językiem prostym, zrozumiałym dla wszystkich klientów dokonujących transakcji poprzez stronę internetową
  • Treść przygotowanych klauzul nie powinna budzić jakichkolwiek wątpliwości, w jakim celu dane osobowe klientów będą wykorzystywane
  • W przypadku profilowania danych, czyli zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, które polega na wykorzystaniu danych osobowych klientów do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, konieczna jest zdecydowana zgoda osoby, o której dane chodzi

MUSISZ TO WIEDZIEĆ! RODO rozszerza zakres obowiązków informacyjnych nałożonych na firmy:

  • Okresu przechowywania danych osobowych lub kryteriów ustalania jego długości
  • Informacji o prawie cofnięcia zgodny na przetwarzanie danych osobowych
  • Informacji o prawie sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawie do ich przenoszenia
  • Informacji o prawie wniesienia skargi do Biura Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO)
  • Informacji o ewentualnych profilowaniu danych
  • Danych kontaktowych do Inspektora Ochrony Danych, o ile został powołany

O TYM NIE MOŻESZ ZAPOMNIEĆ!

Każda firma zobowiązana jest do zaktualizowania i dostosowania wszystkich procedur w niej obowiązujących do wymogów RODO. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, aby zostały w niej uwzględnione podstawowe zasady przetwarzania danych osobowych wyszczególnione w RODO. Zaliczają się do nich następujące elementy:

  • zasada legalności, rzetelności i przejrzystości przetwarzania
  • zasada celowości
  • zasada adekwatności (proporcjonalności) danych
  • zasada prawidłowości danych,
  • zasada ograniczenia czasowego
  • zasada integralności i poufności danych

Kary za niedostosowanie się do nowych przepisów RODO

Niezastosowywanie się do nowych przepisów wchodzących w życie od 25 maja 2018 będzie grozić surowymi karami dla firm, które mają sięgać nawet do 4% jej rocznych obrotów. Zamiast martwić się grożącymi konsekwencjami, warto już dzisiaj zadbać o rzetelne zabezpieczenie danych osobowych klientów firmy.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.