Coraz częściej głowimy się, jak wykorzystać potencjał firmowej strony internetowej. Zastanawiamy się, dlaczego Google Analytics wskazuje tak duży współczynnik odrzuceń oraz krótki czas spędzony w witrynie. W czym tkwi problem? Zapraszamy do przeczytania autorskiej listy 23 błędów popełnianych przy tworzeniu stron www.

  1. Niepoważny adres domeny

Jeśli sądzisz, że uda ci się wykreować wizerunek eksperta z adresem www.restauracja-malinka.darmowestrony.pl to jesteś w błędzie. Każdy klient pomyśli, że skoro nie stać firmy na własną, profesjonalną domenę (która de facto kosztuje kilkanaście złotych, dopiero po roku pojawia się opłata w wysokości kilkudziesięciu złotych) to nie jest ona prowadzona przez specjalistów, a amatorów.

  1. Reklamy

Nie tędy droga… Na stronie internetowej zarabiamy przez konwersję, czyli skłonienie użytkownika do podjęcia określonego działania (np. kupno produktu lub usługi). Umieszczenie banerów reklamowych tylko zniechęci potencjalnego klienta, a wręcz odstraszy i sprawi, że użytkownik najzwyczajniej zamknie stronę, aby zostawić swoje pieniądze u konkurencji.

Zapamiętaj – na reklamach nigdy nie zarobisz tyle, ile na powracającym, zadowolonym kliencie! No, chyba że jesteś właścicielem strony, którą każdego dnia odwiedzają setki tysięcy osób.

  1. Muzyka w tle uruchamiana automatycznie

Nie ma chyba nic bardziej irytującego. Powiedz sam, bez patrzenia na regulację głośności – na jakim poziomie ją pozostawiłeś? Wejście na stronę i usłyszenie huku przez zbyt dużą głośność powoduje jak najszybsze zamknięcie tej witryny. Nie łudź się, że twoja muzyka wywoła relaks i odprężenie klienta. Co najwyżej strach i zażenowanie!

  1. Niejasna nawigacja

Co ja tutaj robię? W świecie ciągłego pędu klient chce szybko dostać to, czego pragnie. Nie będzie więc tracił czasu na przeglądanie dziesiątek podstron, aby znaleźć informację o produkcie czy kontakt do firmy. Po prostu skorzysta z oferty kogoś, kto zaplanował swoją witrynę w sposób bardziej przemyślany.

Nawigacja na stronie ma być intuicyjna! Warto poprosić o pomoc swoich znajomych. Na pewno wiedzą, czym się zajmuje twoja firma. Spróbuj uzyskać od nich krótkie, zwięzłe informacje o działach, jakich spodziewaliby się na firmowej stronie. Nic nie sprawdza się lepiej, niż opinia klientów.

  1. Długi czas ładowania strony

Powrót do poprzedniego punktu… Nie mamy na to czasu! Strona ma się pojawić natychmiast, przedstawiając konkretne, interesujące klienta informacje.

Ogranicz duże obrazki czy filmy wideo. Czasem zwykły przekaz tekstowy znacznie lepiej oddziałuje na wyobraźnię, niż najlepsze zdjęcie.

  1. Brak widocznych danych kontaktowych

Aby jakakolwiek akcja doszła do skutku, zazwyczaj konieczny jest bezpośredni kontakt z twoją firmą. Owszem, są sklepy i serwisy działające zupełnie niezależnie, ale nawet w ich przypadku klient może mieć pewne pytania czy wątpliwości. Powinieneś dać możliwość kontaktu, kiedy tylko w głowie odwiedzającego pojawi się taka myśl. Niech adres e-mail widnieje zawsze u góry strony, nawet podczas jej przewijania. Lepiej poświęcić wąski pasek ekranu, niż stracić szansę na zarobek.

  1. Błędy językowe, ortograficzne, składniowe

Na stronie firmowej nie ma mowy o przypadkowości i żartach. To ma być profesjonalizm w pełnym tego słowa znaczeniu. Jeśli nie posiadasz w firmie osoby kompetentnej do stworzenia chwytliwej oferty i perswazyjnych treści, zainwestuj w doświadczonego copywritera. Uwierz – to się opłaci.

  1. Nieaktualne informacje, odnośniki

Kiedy klient trafia na stronę zawierającą wygasłe odnośniki lub dane niepokrywające się z rzeczywistością (np. zły adres, godziny otwarcia) to czy jest jakakolwiek szansa, by zdobyć jego zaufanie? Przecież firma podaje nieprawdziwe wiadomości. Nie można więc nawiązać z nią współpracy, a co gorsza – powierzyć jej swoich pieniędzy.

Warto co najmniej raz w miesiącu poświęcić kilka minut na przegląd swojej witryny. Nawet jeśli nikt nie dokonywał żadnych zmian w treści, zawsze mogą się pojawić problemy natury technicznej, które jak najszybciej należy wyeliminować.

  1. Kierowanie użytkownika na stronę powitalną lub intro

Strona powitalna to pomyłka. Może to mieć sens, ale nie w przypadku stron firmowych. Tutaj liczą się konkrety i łatwość w realizacji wyznaczonego celu. Najgorsze z możliwych są flash’owe intra, które – raz że wcale nie obchodzą odwiedzającego, a dwa – fatalnie wpływają na pozycjonowanie strony internetowej. Lepiej dwa razy zastanowić się, zanim wprowadzi się coś, co naszym zdaniem wzbogaci wartość witryny.

  1. Źle lub wcale niesformatowany tekst

Dobra treść to podstawa każdej złotówki zarobionej za pośrednictwem firmowej strony. Obecne możliwości pozwalają na formatowanie i porządkowanie tekstu w nieograniczony sposób. Zamiast wrzucać kilka tysięcy znaków w regularnych liniach – zastosuj podkreślenia w ważnych miejscach, pogrub informacje budujące zaufanie, wypunktuj usługi. Przejrzystość oferty zwiększa jej skuteczność.

  1. Skupianie się na firmie, zamiast na kliencie

Krótkie ćwiczenie. Wejdź na 3 losowo wybrane strony firmowe. Bez względu, czy będą to agencje interaktywne, myjnie samochodowe czy serwisy komputerowe. Zapewne na każdej z nich dostrzeżesz zakładkę “O nas”. Błąd!

Klienta nie obchodzi tak naprawdę, kim jesteście, jak długo działacie i z jak wielką pasją. Zależy mu na tym, co może zyskać na skorzystaniu z waszych usług. Opowiedz o firmie, ale skupiając się na odbiorcy, bo to dzięki niemu zarabiasz.

  1. Niejednolita identyfikacja wizualna

Strona firmowa musi być spójna. Jeśli twój logotyp, wizytówki, siedziba utrzymane są w kolorystyce niebieskiej, nie postępuj inaczej ze stroną. Owszem, nie oznacza to, że ma być nudna i dwukolorowa. Zachowaj jednak kolor bazowy, wspólny dla całej identyfikacji wizualnej. W ten sposób budujesz markę, wizerunek oraz… sukces!

  1. Brak cen usług lub produktów

Wiele organizacji zajmujących się badaniem opinii publicznej przeprowadzało ankiety dotyczące tego, czy warto na stronie podawać ceny towarów, czy też lepiej udostępniać je dopiero po bezpośrednim kontakcie z klientem. Zdecydowana większość odbiorców stwierdziła, że preferują, kiedy ceny podane są czarno na białym, lub chociaż określone są konkretnym przedziałem. Wiele osób wchodząc na stronę oczekuje porównania, jeśli spotykają ofertę-widmo, po prostu idą dalej…

  1. Wyskakujące okna

Zaraza nowoczesnych stron www. Błąd, który może zgubić każdą firmę. Wyskakujące okienka (tzw. pop-up’y) zostały znienawidzone przez internautów. Nieważne, czy zawierają reklamę, formularz kontaktowy czy zapis do newsletter’a. Po prostu je wyeliminuj! Lepiej umieścić to samo w panelu bocznym, aby odwiedzający skorzystał z formularza, jeśli rzeczywiście jest zainteresowany. Nic na siłę.

  1. Brak elementów dynamicznych lub interaktywnych

O ile nie jest to śmiertelny błąd, to strona pozbawiona dynamiczności jest po prostu… nudna. Użytkownicy internetu wprost kochają elementy interaktywne, które zmieniają się po najechaniu kursorem lub kliknięciu. To znacznie zwiększa atrakcyjność strony i dodaje jej nowoczesności.

  1. Brak wyszukiwarki

Jasna, intuicyjna nawigacja to nie wszystko. Porządna strona firmowa powinna zostać wyposażona w wyszukiwarkę informacji. Nie musisz poświęcać na to wiele miejsca – wystarczy mała, rozwijana ikonka w panelu górnym, aby odpowiedzieć na wymagania niektórych klientów. Nadal bowiem są tacy, którzy wolą wpisać pożądaną frazę, niż docierać do informacji z poziomu menu.

  1. Pomijanie gwarancji bezpieczeństwa

Nikt nie lubi ryzyka i niepewności. Gwarancja bezpieczeństwa to coś, dzięki czemu zbudujesz zaufanie do odwiedzającego. Jest to szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych. Brak informacji o bezpiecznych transakcjach skutecznie odstrasza potencjalnych klientów.

  1. Brak integracji z social media

Jest wiele powodów, dla których warto istnieć w kanałach społecznościowych. Po pierwsze, jest to kolejne potężne medium skupiające twoich klientów. Są tam reklamy, ale również całkiem bezpłatnie możesz utrzymywać kontakt z odbiorcami i napędzać sprzedaż. Odnośniki czy widgety społecznościowe ułatwiają również kontakt z odwiedzającym. Wniosek jest prosty – lepiej mieć profil firmy na FB, Twitterze i G+, niż go nie mieć.

  1. Strona nieresponsywna

Nawet jeśli zarządzasz firmą, która nie zna się na nowoczesnych technologiach, to musisz zrozumieć, że świat idzie naprzód. O ile kiedyś statystyki były kompletnie inne, o tyle w tej chwili znaczna część ruchu generowana jest przez użytkowników urządzeń mobilnych. A jeśli strona nie jest przystosowana do smartfona czy tabletu, automatycznie tracisz kontakt z naprawdę dużą grupą osób zainteresowanych twoją ofertą.

  1. Przesada kolorystyczna

Oddzielenie pewnych kwestii odrębnym kolorem jest jak najbardziej w porządku.  Ale bez przesady. Strona firmowa to nie choinka! Ograniczaj różnorodność kolorów w treści, jak i zdjęciach.

  1. Niewyznaczenie jasnego celu

To ważne, aby jeszcze przed zleceniem tworzenia strony internetowej wyznaczyć jej cel. Czy ma promować konkretny produkt? Może jej celem jest sprzedaż? Albo stworzenie wirtualnego katalogu, by zaoszczędzić na materiałach drukowanych?

Ustalenie celu strony pozwala zwiększyć jej efektywność końcową. Przemyślane działanie i wprowadzenie odpowiednich funkcjonalności sprawi, że strona okaże się atrakcyjna dla przeciętnego użytkownika.

  1. Nudna strona startowa

Liczy się pierwsze wrażenie. A zazwyczaj użytkownik trafia właśnie na stronę startową. Jeśli wieje na niej nudą, to odruchem naturalnym będzie wciśnięcie przycisku “Wstecz”. Zadbaj o ciekawy tekst powitalny oraz umieść w tym miejscu odnośniki do wszystkich ważnych podstron. Najlepiej, jeśli zrobisz to w kreatywny, oryginalny sposób.

  1. Brak FAQ

Nie da się ukryć, że z czasem twoją stronę zaczną odwiedzać rzesze internautów. Wtedy pojawia się problem związany z ogromną liczbą podobnych zapytań w sprawie oferty czy sposobu działania. Aby nie tracić cennego czasu na pisanie ciągle tych samych maili, stwórz FAQ (ang. Frequently Asked Questions) czyli zbiór najczęstszych pytań i odpowiedzi.