Tworzenie stron internetowych, poza wyglądem i świadomością obowiązujących w projektowaniu trendów, to przede wszystkim odpowiednie mechanizmy, które pozwalają wykorzystać cały potencjał przyszłego projektu tak, aby nie tylko zatrzymać użytkownika na stronie, ale przede wszystkim zdobyć klienta. Pod tym względem nowoczesna strona internetowa musi być skutecznym kanałem komunikacji, za pośrednictwem którego firma zwiększy sprzedaż i zbuduje swoją wiarygodność. Co to w praktyce oznacza?

Dwie podstawowe rzeczy na początek każdego projektu: brief i user experience. Sukcesem każdego przedsięwzięcia jest wiedza na temat zadania, które przed nami stoi. Dotyczy to potrzeb klienta, ich identyfikacji pod kątem wizualnym i merytorycznym, włącznie z grupą docelową i określeniem celów, jakie spełnić ma nowoczesna strona. Jest to niezbędny element strategii, ponieważ mając brief, wiemy co dalej robić. Kolejnym krokiem będzie więc dostosowanie strony do potrzeb użytkownika. Oznacza to, że ma ona być przyjazna, funkcjonalna, ma wzbudzać zainteresowanie i być wiarygodna, dzięki czemu będzie angażować, skłaniać do interakcji i powierzenia swoich danych. Osiągniemy to, korzystając z aktualnych trendów w programowaniu oraz web designie:

1.   Responsive Web Design (RWD)

O tym, jak ważna jest responsywna strona internetowa, pisaliśmy niedawno, więc tu tylko podsumujemy. Responsywność jest dziś standardem i chodzi w niej o to, aby strona została tak zaprojektowana, by wyświetlać się na wszystkich urządzeniach mobilnych, nie tylko na komputerach. Dzięki temu zwiększa  się ilość odbiorców, wzrasta konwersja i szansa na potencjalnych klientów.

2.   Dynamika, multimedia, social media

Dziś już sam tekst z kilkoma zdjęciami nie wystarczy. Dynamika, dźwięk, video to coraz częstsze atuty nowoczesnej strony internetowej, co ma umożliwić użytkownikowi wejście w interakcję z prezentowanym contentem. Co jeszcze przyciąga jego uwagę? Animacje na stronie, animowany slajder czy dynamiczny efekt paralaksy (parallax efekt), jaki wynika z technologii mobilnych i konieczności scrollowania stron – te elementy projektowania są dziś stosowane coraz częściej. Nieodłącznym elementem każdej strony jest obecnie także jej integracja z social media i dobór odpowiednich wtyczek.

3.   Unikalne treści i SEO

Zasady tworzenia treści od lat tak naprawdę weryfikuje Google i jego algorytmy, które dzięki zmianom, coraz skuteczniej walczą dziś ze spamem. Nie ma co ukrywać, Google lubi unikalne treści. Dlatego nowoczesna strona zobowiązuje przede wszystkim do tego, aby były one merytorycznie wiarygodne, nie powielały się np. w opisach produktów tworzonych z katalogu producenta czy metod bazujących na informacjach konkurencji. W trosce o unikalność, materiał powinien zawierać ważne dla nas frazy kluczowe, ich odmiany i synonimy, dopasowując wersy czy nagłówki np. do typowych zapytań pod kątem wyników wyszukiwań. W rankingach stron to właśnie te będą pozycjonowane lepiej w sposób organiczny, dystrybuowane i klienci będą mogli do nich łatwiej dotrzeć, ponieważ Google chcąc zapewnić najlepszy wynik wyszukiwania, bada każdą stronę pod kątem treści. Ocenia ich jakość, indeksuje je i po czasie zrzuci “na dół” wszystkie te, których content jest wyłącznie materiałem “zapleczowym”, stworzonym na zasadzie copy/paste.

4.   Bądź dostępny

Nowoczesna strona www to wiele form komunikacji i interakcji, niezależnie od wielkości firmy, dlatego świadomość trendów w projektowaniu stron jest podstawą skutecznych działań. To dzięki nim rośnie szansa na nowych klientów. Aby ich nie stracić lecz ułatwić możliwość dotarcia do interesujących ich treści, będących jednocześnie ofertą, warto zaopatrzyć stronę w funkcjonalny widget “Oddzwonimy”, zwykle implementowany w strukturę serwisu. Formularze kontaktowe są dziś standardem, ale nie każdy chce tracić czas na tę formę kontaktu. Prosta funkcja przycisku to łatwa ścieżka obsługi i pewność, że nie stracimy klienta ponieważ kolejny ruch zależy wyłącznie od firmy.

W 2 części artykułu powiemy jeszcze na temat mierzalności strony, analizie informacji i wykorzystywania danych, czyli o bardzo ważnych mechanizmach nowoczesnej strony pozwalających dziś firmom na zdobywanie wiedzy o potrzebach użytkowników, a dzięki temu lepszemu opracowaniu komunikatów marketingowych.