Responsywne strony www – dlaczego to takie ważne?
Dlaczego częściej słyszymy “responsywna strona internetowa” czy strona tworzona zgodnie z RWD? Na czym polega responsywność, która od kilku lat nie schodzi z ust e-marketingowców, jakie w praktyce wynikają z tego korzyści i co na to Google?
Responsive Web Design – co to takiego?
Responsywność, czyli Responsive Web Design (RWD) to z definicji odpowiednie parametry, które dotyczą strony dla tych urządzeń, na jakich jest wyświetlana, niezależnie od rozmiaru ekranu. Dostosowanie wyglądu do jego wielkości, na jakim trwa podgląd, w praktyce oznacza, że nasz firmowy serwis dobrze będzie się prezentować zarówno na komputerach i laptopach, jak i smartfonach.
O ile jeszcze kilka lat temu była to technologiczna nowinka, dziś responsywny design jest standardem i coraz więcej firm tworzących strony internetowe wdraża go do swojej oferty. Wszechobecne smartfony i tablety, w ogóle rozwój technologii mobilnej jest wystarczającym argumentem do tego oraz fakt, że właśnie z tego powodu coraz więcej osób na co dzień korzysta z internetu za ich pośrednictwem. Jak pokazuje coroczny raport Digital in 2017: Global Overview opublikowany przez We Are Social i Hootsuite, stan digitalu na świecie obejmuje 50% ludzi (3,773 mld), która ma dostęp do internetu. Unikalnych użytkowników mobilnych jest natomiast 16% więcej, czyli 4,917 mld. Jeśli to jednak w dalszym ciągu Was nie przekonuje, jest jeszcze jeden powód, dla którego warto pomyśleć o RWD – strony takie pozycjonują się znacznie lepiej. A to dlatego, że Google na tyle popiera responsywność, że wiosną 2015 r. zmienił algorytm wyszukiwania strony, wyróżniając te zgodne z RWD na smartfonach. Biorąc więc pod uwagę powyższe statystyki, wychodząc naprzeciw potencjalnym klientom i nie chcąc ich stracić, responsywność naszej strony powinniśmy potraktować jako wymóg konieczny.
Dlaczego użytkownicy wolą strony z RWD, czyli krótko o zaletach responsywności
Tworząc stronę internetową w obecnych czasach, musimy wiedzieć skąd docierają do nas użytkownicy i z jakich urządzeń. Odwołując się do powyższych statystyk można przyjąć, że co drugi z nich trafi na naszą www z urządzenia mobilnego. Jeśli więc nie będzie odpowiednio dostosowana do urządzeń przenośnych pod względem nawigacji, graficznym i programistycznym, możemy stracić potencjalnego klienta.
Co jeszcze zyskujemy dzięki RWD?
- prestiż oraz wizerunek nowoczesnej firmy otwartej na potrzeby rynku oraz użytkowników
- lepszą pozycję w wynikach Google
- elastyczność w prezentowaniu treści, zwłaszcza na smartfonach – strony responsywne mają zoptymalizowaną treść do poziomu tych informacji, które są niezbędne do tego, by zainteresować użytkownika i zatrzymać go na stronie
- dzięki powyższym czynnikom możemy zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie
- oszczędności – projektując stronę responsywną, w jej cenę wliczona jest wersja mobilna, czyli zupełnie nowy serwis www, zaprojektowany specjalnie pod urządzenie mobilne (telefon), wdrażany autonomicznie i wyświetlany w chwili, gdy użytkownik daną stroną otwiera nie na komputerze lecz np. na smartfonie