User Experience – zaprojektuj dobre emocje
Dobrze zaprojektowana strona to taka, która spełnia swoje cele. Choć w dalszym ciągu projektowanie dobrej funkcjonalności www jest niezwykle cenną umiejętnością designerów, dziś już nie chodzi wyłącznie o nią. Nie chodzi także o ewentualną cenę towarów czy usług na niej prezentowanych. Dziś chodzi o coś więcej – o emocje, jakie w nas wzbudza i to, czy nas inspiruje.
Czym jest UX?
Termin UX, odnosząc bezpośrednio do “doświadczenia użytkownika”, określa reakcje i odczucia, jakie towarzyszą mu podczas korzystania z serwisu, dostarczając w ten sposób wiedzy w zakresie jego interakcji z www pod kątem projektu oraz funkcjonalności. Sam termin User Experience (UX) jest bardzo szeroki i poza produktami cyfrowymi, może odnosić się do fizycznych towarów i usług. Określa badanie i projektowanie doświadczeń użytkowników – przykładowo aplikacji mobilnych, desktopowych i serwisów internetowych – i ma charakter interdyscyplinarny, łącząc w sobie kilka dziedzin nauki, tj. psychologia, design, sztuka czy inżynieria.
Strony zgodne ze sztuką UX – czemu to takie ważne?
Stworzenie dobrego UX wymaga kilku cech: kreatywności, komunikacji, umiejętności pracy w zespole i wiedzy, która pozwoli w odpowiedni sposób połączyć powyższe dyscypliny, zarówno pod względem technicznym (jak to działa?) jak i humanistycznym (dlaczego to powstało?). Docelowo trzeba to przełożyć na ruch użytkownika na stronie i dostosować projekt do potrzeb konkretnej grupy docelowej, która ma być zadowolona dzięki:
- odpowiedniemu projektowi wizualnemu
- architekturze informacji
- zbadaniu konkurencji
- użyteczności (UI) i funkcjonalności (UX)
- zaprojektowaniu takiej interakcji użytkownika z www, która wywoła w nim pozytywne doświadczenia
Jakie płyną korzyści z dobrze zaprojektowanego UX? Odpowiednio zaprojektowany serwis www opiera się na zasadzie “użytkownik na pierwszym miejscu”. Optymalizuje jego doświadczenia poprzez łatwy dostęp do wszystkich informacji zawartych na stronie www dzięki odpowiedniej jakości użytkowej. To sprawia, że korzystanie z serwisu staje się nie tyle wygodne, co intuicyjne, eliminuje zbędne problemy, a uwaga odbiorcy skupia się na celu, nie zaś na tym, w jaki sposób korzystać z www, by go osiągnąć. To z kolei przekłada się na jego zadowolenie, a w konsekwencji na efektywność strony, która w ten właśnie sposób spełnia swój cel biznesowy – pozyskuje klienta.
Dobre UX strony to efekt dobrego planowania, dokładnej analizy potrzeb zleceniodawcy i grupy docelowej, ścisłej współpracy wszystkich stron projektu i wzajemnego zrozumienia, co w końcowej ocenie decyduje o jakości produktu.