Strona internetowa, która ma sprzedawać, budować pozytywny wizerunek i zachęcać do zapoznania się z ofertą firmy, musi być odpowiednio zaprojektowana. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o ciekawą szatę graficzną i modne, efektowne dodatki. Liczy się przede wszystkim użyteczność. To ona w największym stopniu przekłada się na doświadczenie użytkownika Twojej strony, od którego zależy sukces lub porażka Twojego projektu. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest UX, dlaczego stanowi istotę web designu i jak prawidłowo wdrożyć go na Twojej witrynie.

Czym jest UX w projektowaniu stron www?

UX to skrót od angielskiego user experience, dosłownie tłumaczonego jako „doświadczenie użytkownika”. W odniesieniu do projektowania stron lub aplikacji internetowych UX, stanowi ogólne wrażenie, jakiego doświadcza osoba korzystająca z danego produktu. Wpływ na to wrażenie mają estetyczne, techniczne i funkcjonalne aspekty serwisu, które mogą wzbudzać zaufanie lub sprawić, że użytkownik porzuci dalsze przeglądanie. Na podstawie badań nad UX opracowany został cały zestaw standardów dotyczących projektowania, definiowany jako user experience design.

Dlaczego doświadczenie użytkownika ma znaczenie?

Wielu właścicielom stron www wydaje się, że skoro oni sami wiedzą, jak zbudowana jest ich witryna i jak należy się po niej poruszać, to będzie to jasne również dla innych użytkowników. Takie założenie jest z góry błędne, gdyż każdy z nas korzysta z sieci inaczej. Strona internetowa powinna być projektowana przede wszystkim pod kątem użyteczności i komfortu użytkowników. Kierowanie się zasadami UX wspiera realizację podstawowych celów biznesowych, w jakich tworzone są firmowe serwisy, takich jak:

  • sprzedaż produktów i usług,
  • przesyłanie formularzy kontaktowych,
  • pozyskiwanie danych od potencjalnych klientów,
  • nawiązywanie kontaktu,
  • wysyłanie zapytań ofertowych,
  • zapoznawanie się z ofertą firmy.

Niezależnie od tego, której z powyższych akcji oczekujesz od użytkownika przeglądającego Twój serwis www, musisz mu to ułatwić, wdrażając elementy UX designu. Jak zrobić to w praktyce i które obszary mają kluczowe znaczenie?

Zadbaj o nawigację

Użytkownik powinien wiedzieć, w jakim miejscu na stronie obecnie się znajduje lub jaki etap procesu zakupowego realizuje. Pozwala to zminimalizować ryzyko popełnienia błędu lub porzucenia akcji przed dokonaniem konwersji. Koniecznie zadbaj o przyjazny adres URL, pasek postępu lub pokazanie statusu akcji oraz nawigację okruszkową, pozwalającą szybko przechodzić pomiędzy poszczególnymi stronami.

Pokazuj i wzywaj do działania

Coraz częściej, zamiast dokładnie wczytywać się w treść serwisu, użytkownicy skanują stronę wzrokiem, poszukując istotnych elementów – takich jak grafiki, przyciski akcji czy ważne informacje wyróżnione odpowiednio większą czcionką. Hierarchia typografii pozwala skupić się na kluczowych z punktu widzenia procesu zakupowego działaniach, jednocześnie zapewniając użytkownika, że nie przeoczył niczego, co istotne.

Twórz logiczne połączenia

Projektując strukturę serwisu, koniecznie zadbaj o odpowiednie połączenia pomiędzy poszczególnymi podstronami. Przechodzenie z jednej strony na drugą musi być konsekwencją logicznego procesu, dlatego poszczególne sekcje warto łączyć tematycznie. Przykładem może być sklep z odzieżą sportową, w którym w dolnej części karty produktowej z wybranym rodzajem butów prezentowane są inne modele obuwia należące do tej samej kategorii.

  • Nasza porada: „Podróż” użytkownika po Twojej stronie internetowej zaprojektuj tak, by, jak najrzadziej musiał on używać przycisku „wstecz”. Będzie to świadczyło o braku problemów z nawigacją.

Bądź mobile-friendly

Pamiętaj, że obecnie więcej osób przegada internet na telefonach i tabletach niż na urządzeniach stacjonarnych. Przewaga mobile nad desktopem będzie zwiększała się z każdym kolejnym rokiem, dlatego projektowanie technologii RWD (stron responsywnych) to już standard. Mobilna wersja witryny musi zapewnić prawidłowe wyświetlanie zawartości na znacznie mniejszych ekranach, bez konieczności przewijania w poziomie, elementów, które nie mieszczą się na ekranie czy długich, odpychających „ścian” tekstu.

Mierz i testuj skuteczność

Warto regularnie sprawdzać, czy , Twoja strona dostarcza odbiorcom pozytywnych doświadczeń, czy jej interfejs jest dostosowany do użytkownika, czy jest coś, co można poprawić. Podstawowym źródłem wiedzy o akcjach wykonanych przez użytkowników jest analityka webowa w ujęciu ilościowym oraz jakościowym. Na podstawie danych o ruchu, konwersjach i porzuconych koszykach dowiesz się, co dzieje się na Twojej stronie www i czy dzieje się prawidłowo.

Częstym sposobem sprawdzania użyteczności witryny są również testy A/B, w których ten sam detal, np. formularz kontaktowy czy przycisk Call to Action, prezentowany jest w dwóch różnych wersjach. Następnie, na podstawie weryfikacji skuteczności obu propozycji, podejmowana jest decyzja o wyborze finalnego wyglądu elementu.

UX to podstawa udanej strony www

Projektując stronę www, skupiaj się przede wszystkim na użytkownikach – to oni będą korzystali z serwisu i warto, by czynili to jak najbardziej komfortowo. Zastanawiasz się, czy UX na Twojej stronie działa prawidłowo? Nie wiesz, które elementy zmodyfikować, by poprawić wskaźnik konwersji? Już dziś zleć audyt ekspertom z Grupy TENSE i skorzystaj ze specjalnej oferty dla Klientów Proadax!