Zmiany w e-commerce – Europejski Akt o Dostępności
To, że w e-commerce zachodzą zmiany, nie jest dla nas niczym nowym. Jest to dość dynamicznym sektor, a dostosowanie się do potrzeb potencjalnych klientów jest na wagę złota. Z reguły te zmiany są podyktowane panującymi trendami i prognozami na przyszłość. Jednak tym razem została ona podyktowana przez Unię Europejską. A więc o czym powinni wiedzieć właściciele sklepów internetowych?
Czym jest Akt o Dostępności?
Pomimo że ustawa o Akcie o Dostępności została uchwalona dopiero z końcem kwietnia, w Polsce obowiązuje już podobny program. Jego celem jest danie możliwości do korzystania z dostępnych powszechnie dóbr i usług, a w efekcie z pełni życia – nawet jeżeli zmagamy się z niepełnosprawnością lub mówimy o osobach starszych.
Program Dostępność Plus został przyjęty przez polski rząd w 2018 roku. Ten dokument nakazywał dostosowanie przestrzeni publicznej pod ich potrzeby. Mowa tu między innymi o architekturze oraz transporcie.
Natomiast w dobie cyfryzacji, to trochę za mało. W związku z tym Aktem o Dostępności zostaną objęte podmioty niepubliczne, czyli prywatne firmy oraz spółki.
Dlaczego Europejski Akt o Dostępności został uchwalony i jaki jest jego cel?
Według danych pochodzących od WHO, aż 1,3 mld osób na całym świecie jest niepełnosprawnych. To niemal 16% całego społeczeństwa, a mimo to wiele miejsc czy kwestii związanych z codziennym życiem nie jest do końca dopasowane do ich potrzeb – w tym w przestrzeni cyfrowej. Za to w Polsce liczba ta sięga około 5,4 mln, co stanowi 14% obywateli.
Unia Europejska zauważyła ten problem i postanowiła coś z tym zrobić. Dlatego właśnie uchwalony został Europejki Akt o Dostępności. Jego celem jest ułatwienie dostępu do wszelkich usług czy produktów każdemu, niezależnie od potrzeb, możliwości czy sprawności. W ten sposób jak najwięcej osób ma mieć szansę skorzystania z powszechnie dostępnych usług oraz produktów.
Kogo dotyczy nowa zmiana w e-commerce?
Europejski Akt o Dostępności dotknie wszystkie firmy, które sprzedają produkty i świadczą usługi, opisane w ustawie – na całej długości łańcucha dostaw. Tym samym powinni mieć ją na uwadze nie tylko importerzy i usługodawcy, ale również producenci i dystrybutorzy.
A na co dokładnie należy uważać? Dokument uchwalony 26 kwietnia tego roku, dotyczy:
- opisów produktów/usług,
- instrukcji obsługi,
- samych w sobie produktów/usług.
Ale co dokładnie będzie obejmować zmiana?
Produkty i usługi objęte zmianą
Wśród produktów, dyrektywa Unii Europejskiej będzie dotyczyć czterech zasadniczych kategorii. Będą to głównie tematy technologiczne, czyli:
- e-booki,
- sprzęt komputerowy i systemy operacyjne,
- terminale płatnicze, samoobsługowe, bankomaty i automaty biletowe,
- urządzenia telekomunikacyjne takie, jak między innymi telefony czy telewizory.
A jak wygląda kwestia świadczonych usług? Tutaj zwłaszcza uważne powinny być osoby, które oferują:
- usługi dostępu do audiowizualnych usług medialnych,
- usługi bankowości detalicznej,
- usługi związane z transportem pasażerskim – drogowym, lotniczym, wodnym i kolejowym,
- usługi rozpowszechniania książek elektronicznych.
Jednak tym, co interesuje nas najbardziej, jest podpunkt o handlu elektronicznym. Bowiem Akt o Dostępności nakłada również nowe obowiązki na sklepy online. Chociaż przepisy dyrektywy zaczną obowiązywać dopiero od 28 czerwca 2025 roku, warto wcześniej się do nich przygotować i zadbać, aby strona internetowa spełniała ich wymogi.
Jakie obowiązki będą mieli właściciele sklepów internetowych?
Do tej pory osoby niepełnosprawne, często nie miały łatwego dostępu do treści zamieszczanych w internecie. Najczęściej ratowały ich „miłe gesty właścicieli” lub osobne wtyczki, które pozwalały na odczytanie tekstu w formie audio, zwiększenie kontrastu kolorów lub powiększenie czcionki. Natomiast podejście Unii Europejskiej zmieni tę sytuację.
Z momentem wejścia ustawy w życie, wszystkie platformy e-commerce będą musiały zapewnić maksymalną dostępność dla wszystkich.
Ta kwestia niestety najczęściej nie należy do mocnych stron sklepów internetowych, przez co osoby niepełnosprawne ciągle napotykają problemy w trakcie robienia zakupów. A właśnie UX uważa się za najważniejszy czynnik, który zaważa na tym, czy klient zdecyduje się na nas czy na konkurencję.
Oznacza to, że niedostosowanie swojego sklepu online to duży błąd. Zarówno tych potencjalnych, jak i swoich własnych, bo za nieprzestrzeganie przepisów są przewidziane kary.
Nowy program opiera się o wytyczne Web Content Accessibility Guidelines. W związku z tym trzeba będzie pamiętać o 4 głównych zasadach:
- postrzegalność – treści powinny mieć logiczną i przejrzystą strukturę; dostępne muszą być napisy oraz transkrypcja filmów,
- funkcjonalność – strona powinna być intuicyjna i stworzona z myślą o UX,
- zrozumiałość – dotyczy poziomu zaawansowania publikowanych treści; teksty powinny być napisane prostym językiem; należy unikać skomplikowanego i branżowego nazewnictwa,
- kompatybilność – prawidłowe kodowanie HTML; zapewnienie użytkownikom korzystającym z technologii wspierających informacji o stanie lub statusie; umożliwianie zgłaszania pojawiających się komunikatów czy okien poprzez technologie asystujące.
Ponadto należy zadbać o to, aby każdy tekst na stronie był dostępny również w formie do odsłuchania. A zdjęcia produktów będą musiały mieć uzupełnione teksty alternatywne i opisy tak, aby osoby, które mają problemy ze wzrokiem, mogły dowiedzieć się, co znajduje się na grafice.
Dodatkowo dyrektywa każe zadbać o to, aby użytkownik miał opcję kontaktu z supportem przynajmniej na 2 sposoby.
Za to jeżeli produkty z Twojej oferty nie są skierowane do osób niepełnosprawnych, będziesz musiał poszerzyć swój asortyment. Kolejnym z wymogów jest zapewnienie dostępu do akcesoriów lub zamienników, które będą do nich przystosowane.
Kara za nieprzestrzeganie Europejskiego Aktu o Dostępności
Dla tych, którzy nie zamierzają wprowadzić potrzebnych zmian na swoje sklepy internetowe, są przewidziane kary finansowe. Niestety, ale na ten moment dokładne kwoty nie są jeszcze znane. Dalsze szczegóły na ten temat mają zostać udostępnione dopiero w przyszłym roku.
Europejski Akt o Dostępności zmieni całkiem sporo na rynku e-commerce. Mimo to już od dłuższego czasu UX strony odgrywa coraz większą rolę. Dlatego warto o to zadbać, pamiętając o wszystkich.
Jeżeli masz stronę www, prowadzisz firmę w Krakowie, Wadowicach, Katowicach czy innym zakątku Polski i chcesz przygotować się do nadchodzącej dyrektywy, skontaktuj się z nami! Zaopiekujemy się Twoim sklepem internetowym tak, aby zawsze był bezpieczny i zgodny z przepisami.