Blog

Consent Mode 2.0 – co warto wiedzieć?

Nowy tryb uzyskiwania zgody, czyli Consent Mode v2 budzi wiele emocji w branży marketingowej, z racji na to, jak duże znaczenie ma ta zmiana. Jest to rezultat tego, że Google sukcesywnie dostosowuje się pod wymagania Digital Markets Act. Już wiemy, że będzie on wymagany dla wszystkich, którzy korzystają z narzędzi reklamowych takich, jak między innymi Google Ads. Jednak co dobrze wiedzieć na ten temat?

Co to Consent Mode v2?

Consent Mode to tryb uruchamiania kodów śledzących Google. Działa on tak, że przekazuje aktualny status zgody użytkownika. W ten sposób na przykład Google Ads otrzymuje informację, jak ma je przetwarzać.

Dzięki niemu nie jesteśmy zmuszeni do tego, żeby zupełnie zablokować dalsze przesyłanie danych w momencie, kiedy chociażby osoba odmówiła ich przetwarzania w celach marketingowych, ale równocześnie nie sprzeciwiła się celom analitycznym. Wówczas status zgody, który zostanie przekazany w kodzie, poinformuje system, że przy tym użytkowniku nie można używać funkcji reklamowych, ale analityczne już tak.

Consent Managemant – co to jest?

Przy zagłębianiu się w temat Consent Mode, możemy natrafić na takie pojęcie jak Consent Management. Choć czasami używa się ich zamiennie, są to zupełnie 2 różne pojęcia. Bowiem Consent Management to sam proces pozyskiwania, przechowywania i przekazywania danych użytkowników. W ramach tego dostosowuje się następnie sposób, w jaki informacje będą wykorzystywane tak, aby było to spójne z zaakceptowanymi zgodami.

Digital Markets Act

Zmiana ta jest regulacją wprowadzoną przez Unię Europejską. Celem Digital Markets Act jest odpowiednie określenie rynków online i zapewnienie im konkurencyjności. Zadaniem nowej regulacji jest tworzenie specjalnej kategorii podmiotów, które są strażnikami dostępu, czyli markami, które będą ją zapewniać. Należeć do nich mają między innymi duże wyszukiwarki czy portale Social Media. Będzie to na przykład:

  • Google,
  • Youtube,
  • Meta (Facebook, Instagram, Whatsapp),
  • Amazon,
  • Apple,
  • TikTok,
  • Microsoft (LinkedIn, Bing).

Warto wiedzieć też, że za złamanie wprowadzonych przepisów przewidywane są kary. Mogą one wynosić nawet do 20% rocznych przychodów.

Od kiedy Consent Mode v2 będzie obowiązywać?

Zmiana w przetwarzaniu danych to jedno z najgłośniejszych wydarzeń w marketingu planowanych na 2024 rok. Consent Mode v2 będzie wymagany dla użytkowników narzędzi reklamowych już od początku marca tego roku.

Dlaczego warto wdrożyć Consent Mode 2?

Wdrożenie Consent Mode 2.0 jest o tyle ważne, że ma kluczowy wpływ również na analitykę. Jest ono ważne przy przede wszystkim sprawdzaniu zachowań użytkowników, którzy odwiedzają naszą witrynę www. Dzięki temu możemy też wykorzystywać dane osób wchodzących na stronę w celach marketingowych (np. w remarketingu). W ten właśnie sposób możemy stale udoskonalać i personalizować przyszłe reklamy pod potencjalnych użytkowników na terenie Europy. Natomiast jakie jeszcze znaczenie ma nowy Consent Mode?

Zgodność z polityką prywatności

Nowa ustawa o rynkach cyfrowych – Digital Markets Act wymaga wdrożenia Consent Mode 2. Jest to rozporządzenie, które dba o RODO oraz prywatność użytkowników w internecie. Wyszukiwarka Google została uznana jako strażnik dostępu, czyli gatekeeper, co wiążę się z tym, że wprowadzenie nowego trybu zgody jest dla niej konieczne.

Google Ads a Consent Mode 

Chciałbyś z nami współpracować? - Agencja Interaktywna ProadaxNiewdrożenie Consent Mode v2 do Google Ads zablokuje korzystanie z usług reklamowych. Oznacza to, że pozyskiwanie nowych klientów na terenie EOG z ich pomocą, również przestaje być wtedy możliwe. Na sensie tracą wówczas także działania remarketingowe, a to znacznie wpływa na skuteczność kolejnych kampanii.

Wpływ na konwersję sklepu online

Nowy tryb zgody to przede wszystkim więcej danych dla właścicieli sklepów internetowych. Wprowadzając go, zaczniemy otrzymywać zdecydowanie większą ilość informacji o zachowaniach użytkowników naszej witryny w Google Ads i GA4. Mając taką wiedzę, wiemy, co możemy poprawiać i jakie działania dobrze przeprowadzać, aby konwersja i idące za nią wyniki sprzedażowe mogły rosnąć.

Z racji tego, jak duże znaczenie ma Consent Mode v2, warto zaznajomić się z tym tematem. Dzięki temu, że ma on ogromny wpływ na osiągane wyniki, zupełnie zdominował początek 2024 roku. Jeśli potrzebujesz pomocy we wdrożeniu takich rozwiązań na swoją stronę www, zapraszamy do kontaktu!

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Zostaw swój telefon, oddzwonimy wkrótce Niedostępni

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.