Blog

Copywriterski MUST HAVE – o umiejętnościach i narzędziach

Praca copywritera to zajęcie angażujące i trudne – z jednej strony wymaga dużych zasobów kreatywności, a z drugiej, trzymania się reguł, aby prawidłowo używać języka. Ale to nie wszystko. Różne formy słowa pisanego, z których korzysta copywriter pokazują, jak ważna jest elastyczność i rozumienie potrzeb klienta. Natomiast słynna lekkość pióra to tylko początek do zaistnienia w tym fachu. Sprawdźmy, co copywriter musi wiedzieć i umieć oraz z jakich narzędzi korzystać, aby tworzyć wartościowe teksty.

Umiejętności copywritera

Językowe

Osobom zaczynającym przygodę z copywritingiem wydaje się, że znają swój ojczysty język, a jeśli czegoś nie będą wiedzieć, to przecież od czego jest autokorekta w edytorze tekstu. Proste prawda? Tak, dopóki nie zaczniesz pracy nad pierwszym profesjonalnym tekstem. Wtedy okazuje się, że polski skrywa wiele tajemnic, o których nie miałeś pojęcia, a jego poprawne i płynne używanie to wielka sztuka. Klasyczna ścieżka wygląda mniej więcej tak: zaczynasz się od wertowania słowników, poszukujesz synonimów, a kończysz na włączeniu YouTube’a z video od prof. Miodka. Innej drogi do opanowania zasad gramatycznych, interpunkcyjnych czy ortograficznych po prostu nie ma.

Pamiętaj, że język polski jest trudny nawet dla rodzimych użytkowników. Aby posługiwać się poprawną polszczyzną potrzeba motywacji i wielu godzin praktyki zarówno w pisaniu, jak i… w mówieniu. Co ciekawe, swój ojczysty język zaczynasz z grubsza rozumieć i w miarę posługiwać się nim dopiero ok. 15-16 roku życia. Dlatego najważniejszą umiejętnością w pracy copywritera jest opanowanie języka, w którym piszesz. Dla zaawansowanych zostaje jeszcze tworzenie treści po angielsku, niemiecku czy hiszpańsku. Ale to już wyższa szkoła pisania.

Stylistyczne

Jeśli copywriter zna swój język, to również ma świadomość, że bardzo ważną umiejętnością jest wypracowanie unikalnego stylu. Praktyka i rosnące z nią doświadczenie pozwala wyrobić styl, który będzie po prostu przystępny dla każdego odbiorcy. No i trafi w… algorytmy wyszukiwarek. Ponadto ważne jest, aby copywriter potrafił dostosować formę wypowiedzi do oczekiwanej przez klienta. Czasem będzie to przygotowanie krótkiego zajawkowego postu na social media, innym razem napisanie formalnego komunikatu, a w jeszcze innym zleceniu opracowanie serii lifestylowych wpisów blogowych. Każdy z tych tekstów posiada dedykowaną grupę targetową oraz wymaga od copywritera zrozumienia, co przykuje jej uwagę. To bardzo ważne z punktu widzenia sfery marketingowej, bowiem tylko w ten sposób teksty będą sprzedawać – dokładnie tak samo jak chwytliwe hasła reklamowe, o których już pisaliśmy.

Odnosząc się do samej treści, czyli contentu, nie możesz zapominać o wysokiej wartości merytorycznej. Dzięki niej tekst może spełniać funkcję informacyjną, a nawet edukacyjną, jak również pozwala czytelnikowi wyrobić opinię poprzez poznanie różnych aspektów poruszanego tematu, np. wady i zalety danego produktu/usługi. Istotny jest także sposób przekazania myśli polegający na tym, że zdania są optymalne pod względem długości, a użyte w nich słowa łatwe w zrozumieniu dla przeciętnego czytelnika. Oczywiście wyjątkami są teksty specjalistyczne skierowane do osób np. z takich branż jak inżynieria, medycyna czy prawo. Dodatkowo w specyficznych formach (tekstach sprzedażowych) pożądane jest dodanie ładunku emocjonalnego, aby odbiorca nie tylko stał się zainteresowany produktem, ale czuł też potrzebę jego nabycia. Wielka w tym zasługa języka korzyści i perswazji, dzięki któremu możesz skutecznie realizować cele biznesowe klienta.

Jeszcze jedną kwestią jest znajomość samych edytorów tekstu. Stworzona treść musi być poprawna pod względem estetycznym i przystępna w odbiorze oraz uwzględniać podział na akapity, które wprowadzają porządek. Do tego dochodzą style formatowania, justowanie, odstępy, rodzaje wypunktowania czy umiejętne stosowanie pogrubionych słów bądź wyrażeń. Wszytko po to, aby tekst czytało się bez wysiłku oraz można było w nim odszukać interesujące zagadnienia – na przykład tak jak w firmowym blogu. I jeszcze jedno – bez skutecznego wyszukiwania rzetelnych informacji i bazowaniu na rzetelnych źródłach nie będzie możliwe stworzenie dobrego tekstu.

Narzędzia copywritera

SEO

To jest coś jakby dwa w jednym, bo z jednej strony oznacza umiejętność stosowania SEO copywritingu, a z drugiej wymaga użycia narzędzi zapewniających najlepszą optymalizację tekstu pod wyszukiwarki internetowe. SEO, czyli Search Engine Optimization odgrywa bardzo dużą rolę w realizacji kampanii e-marketingowych, ponieważ pozwala zwiększać ruch oraz kierować informacje o produktach i usługach do osób nimi zainteresowanych. W tym obszarze liczą się tzw. słowa (frazy) kluczowe, które odpowiadają najczęściej wpisywanym frazom przez użytkowników Sieci. Obecnie, samodzielne przewidywanie i układanie tych konstrukcji mija się z celem ze względu na potężną liczbę zapytań i rosnące zasoby danych. Dlatego wykorzystuje się zaawansowane narzędzia, które ułatwiają znalezienie najlepszych słów kluczowych dla określonej branży. Rolą copywritera będzie tutaj umiejętne użycie tych fraz, aby naturalnie pasowały do tworzonego tekstu, a więc bez szkody dla jego jakości. Przykładami pomocnych narzędzi mogą być znane w branży:

  • SurferSEO,
  • Ahrefs,
  • Majestic,
  • Senuto,
  • SEMstorm,
  • Semrush.

Bardzo przydatna będzie też znajomość praktycznych aplikacji od giganta Alphabet Inc.:

  • Google Analytics,
  • Google Trends,
  • Google Search Console,
  • Google Keyword Planner.

Dzięki nim można w łatwy i przyjazny sposób śledzić wyszukiwane frazy, zarządzać linkowaniem oraz zajrzeć do świata aktualnych trendów w wyszukiwarkach. To darmowa kopalnia wiedzy tak dla copywritera, jak i marketingowca.

Edytory tekstu i antyplagiaty

Dość powiedzieć, że to podstawowe narzędzia do tworzenia treści. Kalendarze copywriterów, podobnie jak wielu specjalistów z branży kreatywnej, zwykle pękają w szwach, dlatego dobrym pomysłem będzie korzystanie z programów i aplikacji, które pozwolą przyspieszyć i zoptymalizować proces budowania contentu. Do najbardziej popularnych zaliczyć można:

  • Office 365,
  • LibreOfficeWriter,
  • Google Docs.

Szacunek dla praw autorskich stanowi (a przynajmniej powinien) fundament działalności copywriterskiej. Podawanie źródeł czy cytowanie to codzienność. Jednak pamiętaj, aby przygotowany tekst sprawdzić przy pomocy antyplagiatu. W tym celu możesz skorzystać na przykład z:

  • Copyscape,
  • Plagiator,
  • Turnitin.

Podsumowanie

Copywriting to zajęcie idealne dla ludzi ciekawych świata oraz lubiących pisać po swojemu, ale z uwzględnieniem zasad content marketingu. Podobnie jak w innych branżach, także i w tej liczą umiejętności oraz znajomość dedykowanych narzędzi. Mowa przede wszystkim o gramatyce, ortografii i stylistyce, a także zorientowaniu na potrzebach czytelnika. Z kolei profesjonalne programy i aplikacje zdecydowanie ułatwią napisanie tekstu, który spełni cele marketingowe.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Jesteśmy teraz dostępniDostępni

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.

    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest (Proadax sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 5 32-640 Zator, NIP: 677 24 51 183)

    2. Dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na Pana/Pani zgłoszenie przesłane przez formularz kontaktowy na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.

    3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.

    4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.

    5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

    6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.

    7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.

    *Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).