Copywriting i pozycjonowanie – wyzwania, nowe trendy
W ostatnim czasie sporo dzieje się zarówno w świecie SEO, jak i SEOcopywritingu. Obie dziedziny są ze sobą silnie związane, czego dowodem jest istnienie całych zespołów, których zadaniem jest opracowanie strategii SEO w oparciu o wysokiej jakości content. A więc dalej bez wsparcia copywriterów ani rusz. Co ciekawe, również bijący rekordy popularności opensource’owy Chat GPT ma tam swoje miejsce. Jak zatem tworzenie treści przekłada się na sukces firmy w wyszukiwarce oraz dlaczego cała branża dynamicznie się zmienia? O tym dowiesz się właśnie z tego wpisu.
Teksty w strategii SEO – dlaczego są takie ważne?
Pomijając aspekty techniczne, na które składa się kodowanie oraz rozbudowany proces linkbuildingu, content wciąż pozostaje nieśmiertelny. W końcu użytkownicy (potencjalni klienci) klikają w daną treść, aby dowiedzieć się czegoś nowego czy sprawdzić coś, co właśnie ich zainteresowało. Nie da się ukryć, że dobrze opracowany content Twojej witryny, portalu czy serwisu zawsze będzie w cenie, ponieważ stanowi dla czytelnika wartość. Natomiast to, jakie narzędzia z zakresu SEO oraz jaki budżet reklamowy ustalisz jest już nieco inną kwestią.
Pamiętaj, że dobra treść to taka, która jest dopasowana do odbiorcy lub grupy odbiorców. Chodzi tutaj przykładowo o budowanie pozytywnego nastroju, nasycenie treści ciekawymi i pomocnymi informacjami czy takim pokierowanie stylistyką, aby tekst czytało się szybko i łatwo. Co się za tym kryje? Przede wszystkim to, żeby czytelnik bez problemu zrozumiał, co chcesz mu przekazać. A to jest klucz do zatrzymania go w swoim serwisie www na dłużej. Do tego należy dobrać odpowiednie frazy zgodne z SEO.
Owocna współpraca z wyszukiwarkami nadal jest podstawą budowania widoczności w Internecie, ponieważ dziś konkurencja, niezależnie od branży, jest ogromna i cały czas rośnie. Dlatego dzielenie się wiedzą na przykład przy pomocy poradnika czy bloga firmowego praktycznie zawsze przyniesie Ci korzyści. Dotyczy to szczególnie realizacji celów długoterminowych, kiedy Twoja strona www będzie zawierać wiele wartościowych wpisów. A to już wyśmienita baza i pole do działania dla specjalistów od pozycjonowania.
Strategia SEO w oparciu o treści i jej efekty
Każdy, kto choć raz próbował zwiększyć widoczność contentu w Sieci, ten doskonale wie, że zaplecze w postaci narzędzi SEO jest niezbędne. Analizy słów kluczowych, odkrywanie fraz zyskujących na popularności czy wreszcie parametry mówiące o konwersji to bardzo ważne rzeczy, bez których nie można poprawnie zrealizować strategii pozycjonowania. Na rynku są dostępne przeróżne narzędzia ułatwiające pracę. Być może z niektórych już korzystasz. Mowa m.in. o:
- Semrush,
- Ahrefs,
- Senuto,
- Majestic,
- Surfseo,
- Screamnig Frog.
Każde z wymienionych jest nieco inne, ale wszystkie pozwalają wykonać profesjonalną analizę oraz optymalizację treści pod SEO. Oczywiście nie obędzie się też bez podstawowych narzędzi typu Google Keyword Planner czy Google Analytics, nie wspominając o Google Ads. To ostatnie przyda się przy wdrażaniu kampanii reklamowych, a więc stopień wyżej. Warto dodać, że aplikacje od Google są dobre i bezpłatne i tu należy dopatrywać się ich siły.
Wsparcie ze strony narzędzi SEO zarówno tych płatnych, jak i darmowych jest bardzo cenne, jednak wspólnym mianownikiem chyba już zawsze będą wysokiej jakości teksty oraz wykonanie optymalizacji technicznej, a więc kodowanie strony www, aby była przyjazna SEO.
Główne cele pozycjonowania treści to przede wszystkim:
- lepsza widoczność Twojej firmy w Internecie (wszędzie tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci);
- wyższa pozycja w wyszukiwarkach (najlepiej TOP3);
- rosnący ruch (większa liczba odwiedzin strony www).
Jak już pewnie wiesz, nawet największy ruch niekoniecznie przekłada się na wzrost dochodów, dlatego najważniejszą rzeczą pozycjonowania wraz z realizacją kampanii online jest konwersja. W efekcie cała sztuka polega na tym, aby w ramach akceptowalnego dla Ciebie budżetu na pozycjonowanie i reklamę uzyskać zadowalające efekty. A to nie będzie możliwe bez opracowania angażujących treści, umiejętnego dobrania słów kluczowych w oparciu o dane oraz wdrożenia strategii SEO. Bez tych elementów konwersji po prostu nie będzie, przynajmniej nie w takiej skali o jakiej myślisz.
Nowe trendy na styku copywritingu i SEO
O ile branżowi eksperci będą zwracać uwagę na dobór skutecznych narzędzi i tworzenie dobrych treści, o tyle ostatnie słowo w zakresie algorytmów będzie należeć do Google, właściciela najpopularniejszej wyszukiwarki. W efekcie każde działanie musi przynajmniej brać pod uwagę to, co przedstawia Google, dlatego im lepiej zrozumiesz założenia i wytyczne internetowego giganta, tym skuteczniej będziesz walczyć o klientów.
Pamiętaj, że coraz trudniej się wyróżnić, ponieważ pandemia przyspieszyła i tak postępującą już cyfryzację firm. Zdecydowana większość Twojej konkurencji działa w Internecie i wykorzystuje lub jest w trakcie wdrażania zaawansowanych działań z zakresu SEO czy ogólnie marketingu internetowego. Dlatego zapotrzebowanie na tworzenie wysokiej jakości tekstów będzie rosło, tak samo jak na profesjonalną analizę słów kluczowych w oparciu o dane.
Co ciekawe, do branży wkracza sztuczna inteligencja znana głównie pod postacią Chatu GPT. Generowanie prostych tekstów, analiza danych czy pisanie prostych programów – to tylko wycinek jego możliwości. Wraz z kolejnymi wersjami, AI będzie coraz doskonalsze i może bardzo zmienić podejście tak do copywritingu, jak i SEO.
Podsumowanie
Content wciąż jest fundamentem wielu dziedzin marketingu internetowego. Ludzie lubią rzeczy, które ich interesują i odpowiadają na ich potrzeby, dlatego siła treści będzie w cenie. Z kolei pozycjonowanie łączy się z contentem, ponieważ dzięki niemu można dobrać słowa kluczowe i na ich bazie budować strategię SEO. Istotne w tym procesie jest korzystanie z profesjonalnych narzędzi i aplikacji oraz uzyskanie jak najwyższej konwersji. Równie istotna jest optymalizacja techniczna, która pozwala zautomatyzować wiele procesów. Natomiast w najbliższej przyszłości niezbędnym elementem każdej strategii SEO będzie moc płynąca z AI. Chat GPT na razie stanowi uzupełnienie, ale niebawem zacznie być szerzej wykorzystywany np. przy zaawansowanych analizach z zakresu SEO.