Blog

Czy warto projektować 404?

„Znów popsułeś internety”

„Upsss, coś poszło nie tak”

„Houston, mamy problem”

„Czegoś tu brakuje”

– to niektóre z komunikatów, na które może już trafiłeś lub trafisz w najbliższym czasie serfując po Internecie. Tyczą się one potocznie zwanych 404, czyli błędu kodu zwracanego przez serwer, w momencie, gdy chcesz dotrzeć do strony, która nie istnieje. Dla wyszukiwarek internetowych ten kod 404 to informacja, że pod wybranym adresem albo nie ma treści albo zostały one źle skonfigurowane i przez to strona jest nieindeksowana, czyli mówiąc zwykłym prostym językiem, strona dla wyszukiwarki Google nie istnieje i nie jest pozycjonowana w wynikach.

No dobra, to wiadomo, co to znaczy dla google’owych robotów. A co znaczy to dla przeciętnego Kowalskiego, który być może przez pomyłkę wpisał zły adres albo poprzez złe linkowania wewnętrzne serwisu dotarł nie wiadomo gdzie. No i właśnie. Aby ta podroż w nieznane nie zakończyła się fiaskiem i niechęcią użytkownika do nas, służą temu dobrze zaprojektowane strony 404.

Co zatem zrobić, by błąd 404 wykorzystać na swoją korzyść?

Postawienie na oryginalność w projektowaniu 404 to pierwsza i podstawowa zasada. Chodzi przede wszystkim o to, by użytkownik nie stracił do ciebie zaufania i nie opuścił twojej witryny, gdyż tego typu działania negatywnie wpływają na statystyki strony i współczynnik odrzuceń.

Strona ta nie powinna odbiegać stylem i konwencją od całego twojego serwisu. Użytkownik ma czuć, że nadal jest w obszarze twoje witryny, a nie że trafił na obcy grunt. Co więcej, oprócz tekstu, którym możesz przyciągnąć uwagę odbiorcy (może być śmieszny, intrygujący, nawiązujący treścią, słowami do branży twojej firmy), powinna wyróżniać się także designem – tutaj śmiało możesz pokazać charakter swojej marki poprzez dowcip, błyskotliwość i kreatywność projektu. W ten sposób sprawisz, że odbiorca niekoniecznie odbierze twoją witrynę negatywnie i nie będzie poirytowany.

To już masz, ale co dalej?

Skoro nie chcesz, by użytkownik uciekł i opuścił cię raz na zawsze, dobrze jak podpowiesz mu, gdzie mógłby się udać. Temu zadaniu służą przyciski (buttony) przekierowujące albo na stronę główną albo do wyszukiwarki albo w każde inne miejsce, gdzie odbiorca będzie mógł zainteresować się twoją ofertą. Cel jest jeden – zatrzymać użytkownika na stronie jak najdłużej.

Warto też, byś pomyślał w tym momencie o sobie i zadbał na przyszłość o to, by strona miała skrypt, który wysyła tobie jako administratorowi wiadomość e-mail lub zapisuje w bazie danych informację, skąd użytkownik trafił na stronę z błędem. Wówczas powinieneś jak najszybciej poprawić owe strony, by nie dopuścić do negatywnych skojarzeń odbiorcy z twoją stroną.

 Jedno jest pewne – posiadanie strony 404 na pewno jest potrzebne, a to dlatego, że może przynieść tobie więcej korzyści niż szkód.

Czytając ten wpis, być może już wpadłeś na oryginalny pomysł projektu strony 404, a może jeszcze nie. Wszystko przed tobą. Tak jak i te poniższe inspirujące przykłady polskich firm i ich „czterysta czwórek”.

Źródło: Otomoto.pl
Źródło: Ikea.pl
Źródło: Leroymerlin.pl
Źródło: Intersport.pl
Źródło: ccc.eu/pl
Źródło: allegro.pl
Źródło: showroom.pl
Źródło: spotify.com/pl
Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Zostaw swój telefon, oddzwonimy wkrótceNiedostępni

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.

    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest (Proadax sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 5 32-640 Zator, NIP: 677 24 51 183)

    2. Dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na Pana/Pani zgłoszenie przesłane przez formularz kontaktowy na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.

    3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.

    4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.

    5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

    6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.

    7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.

    *Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).