Jak ważne jest linkowanie dla SEO copywritera? Znaczenie w pozycjonowaniu i UX
Każdy użytkownik internetu zdaje sobie sprawę z istnienia linków. Chociaż mogłoby się wydawać, że jest to tylko element każdej podstrony, ich znaczenie jest dość duże – szczególnie, dla copywriterów i pozycjonowania strony. Jednak jak dokładnie linkowanie wpływa na SEO?
Czym są linki na stronach www?
Linkowanie można by było określić jednym słowem. Jest to swojego rodzaju odnośnik, który prowadzi do konkretnego źródła. Klikając w niego, jesteśmy automatycznie przenoszeni do innego miejsca w internecie.
Często możemy spotkać takie linki, które przeprowadzają nas z jednej podstrony na drugą w obrębie jednej domeny. Odgrywają one dużą rolę w kwestii doświadczeń użytkowników (user experience). Pomagają płynnie poruszać się po danym temacie, tym samym prowadząc ich po całej stronie. Mają one duże znaczenie na przykład podczas budowania landing page’y, gdzie naszym celem jest skłonienie, aby osoba docelowo trafiła w dane miejsce na witrynie www.
Rodzaje najpopularniejszych linków
Przeglądając strony internetowe, możemy natknąć się na różne rodzaje linków. Mogą one pełnić różne role oraz inaczej wyglądać. Jakie więc typy możemy wyróżnić?
Jak wyglądają linki?
Zdecydowanie najczęściej link możemy zauważyć na górnym pasku przeglądarki pod postacią adresu URL. Jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak często stosuje się anchory. Są to odnośniki, które zostały ukryte pod postacią zwykłego tekstu. Umieszczając link za danym słowem kluczowym, sprawiamy, że wygląda on znacznie bardziej naturalnie. Ma to znaczenie zwłaszcza dla użytkownika, który z większym prawdopodobieństwem przejdzie na kolejną podstronę przez anchor, niż poprzez zwykły link URL. Istotne jest tutaj nie tylko, aby był on widoczny, ale też wstawianie odpowiedniego odnośnika w odpowiednim miejscu – za to odpowiedzialny jest copywriter.
Dodatkowo czasami stosuje się także linki ukryte pod grafikami.
Linkowanie wewnętrzne a zewnętrzne
Gatunki linkowania SEO dzieli się z reguły na 2 rodzaje. Pierwszym z nich jest wewnętrzne. Polega to na umieszczaniu odnośników w obrębie tylko jednej witryny. Często korzysta się z nich na przykład na stronach głównych, gdzie chcemy zachęcić użytkownika do odwiedzenia innych zakładek na naszym sklepie internetowym. Czasami możemy spotkać linkowanie wewnętrzne w artykułach blogowych, w których zależy nam, by potencjalny klient zapoznał się z naszą ofertą lub innym blogiem podobnym tematycznie.
Za to drugim rodzajem jest linkowanie zewnętrzne. Różni się ono tym, że nie obejmuje tylko jednej domeny, a prowadzi do innych stron www. Dodawanie odnośników do naszej strony na odrębnych witrynach (back linków) pełni równocześnie formę reklamy oraz ma duże znaczenie podczas pozycjonowania naszego sklepu online w Google.
Czy liczą się tylko linki dofollow?
Przy pozycjonowaniu stron www Google bierze pod uwagę zarówno linki znajdujące się na stronie, jak i te poza nią, które prowadzą do naszej domeny. Często, żeby pozyskać back linki, stawia się na przykład na publikację artykułu sponsorowanego na innej witrynie. W takim tekście następnie umieszczamy linki zewnętrzne pod anchorami. Niekiedy zdarza się tak, że wolelibyśmy, żeby Google nie brał tego odnośnika pod uwagę, ponieważ dana strona nie ma najlepszych parametrów technicznych. Wówczas lepiej, aby link był oznaczony atrybutem „nofollow”, ponieważ wyszukiwarka nie będzie go widzieć. Mimo tego cały czas będzie kierował użytkowników do naszej strony i będzie pełnić rolę reklamy.
Natomiast standardowe odnośniki, które są widoczne dla robotów indeksujących Google, nazywa się „dofollow”.
Rola linków dla użytkownika i wyszukiwarki – wytyczne Google
Umieszczanie linków w domenie ma duże znaczenie w doświadczeniach użytkowników. Dodając je do tekstów, w pewien sposób możemy prowadzić osobę po naszym sklepie online. Tym samym finalnie możemy nawet ułatwiać robienie na niej zakupów i podnosić poziom konwersji. Jeżeli prowadzisz firmę w Krakowie, Katowicach, Warszawie lub innej stronie Polski i chcesz postawić na sklep internetowy z myślą o użytkownikach, skontaktuj się z nami!
Z drugiej strony linkowanie ma ogromne znaczenie w kwestii SEO. Odnośniki w bardzo dużym stopniu wpływają na to, jak Google ocenia naszą domenę podczas pozycjonowania. Oznacza to, że ich odpowiednia ilość oraz jakość ma wpływ na to, jak bardzo witryna będzie widoczna dla potencjalnych klientów.
Aktualnie w szczególności warto jest skupić się na tym drugim aspekcie. Według aktualizacji z marca 2024 roku Google walczy z treściami, które podlegają pod spam lub są nieunikalne. Dlatego też dobrze zwrócić uwagę na to, z jakich stron chcemy pozyskiwać back linki. Witryny powinny zawierać wartościowe treści oraz być zgodne z tematyką Twojego sklepu online.
Mogłoby się wydawać, że teksty pod SEO powinny przede wszystkim zawierać określone frazy kluczowe. Mimo to równie ważne są naturalnie wstawione linki i wartościowe treści kierowane w pierwszej kolejności pod użytkownika.