Blog

Kreowanie niezapomnianego logo i identyfikacji wizualnej marki

W czasach kiedy konkurencja jest jeszcze większa i bardziej zacięta niż kiedykolwiek, warto jest stawiać na oryginalność swojej marki. Pomimo tego, że usługi świadczone przez daną działalność lub jej produkty mogą stać na wysokim poziomie, bez skutecznego marketingu ciężko będzie jej się przebić i regularnie pozyskiwać coraz to nowych klientów. Jednym z kluczowych tego elementów jest utworzenie wyjątkowego logo, a co za tym idzie identyfikacji wizualnej. Jak więc sprawić, by było ono niezapomniane i pozostawało w głowach odbiorców?

Dogłębna analiza odbiorców

Jeszcze przed rozpoczęciem projektowania logo firmowego, dobrze jest przemyśleć, do kogo chcemy tak naprawdę trafiać. Dokładnie precyzując profil naszego przyszłego klienta, łatwiej jest tworzyć wszystkie elementy kampanii reklamowej, w tym właśnie logotyp. W rezultacie znając swoje audytorium, prostsze stanie się także trafianie do niego i znanie jego potrzeb, a co za tym idzie, będziemy w stanie zaproponować mu rozwiązania, którym nie będzie mógł się oprzeć. Ponadto często mówi się, że najczęściej ma się takich klientów, do których chce się trafiać. Dlatego też niepoprawnie dobrana grupa odbiorców mogłaby albo nie przynosić żadnych efektów sprzedażowych, albo skutkować współpracami, których nie chcielibyśmy do końca podejmować.

Dlatego też aż tak istotne jest zrozumienie tego, jakie są wymagania klienta i czego może oczekiwać z naszej strony. Wówczas łatwiej będzie się nam wczuć w jego rolę i finalnie zachęcić go do postawienia na naszą działalność.

Minimalizm jako klucz do sukcesu

Zdarza się, że chcąc dobrze, wychodzi na odwrót. Tak też niekiedy wygląda to przy projektowaniu logo, kiedy to chcemy, by było ono wyjątkowe, a w efekcie znacznie przesadzamy z ilością jego elementów. Najwybitniejsze loga i te, które najbardziej pozostają w pamięci, są z reguły proste. Dobrą praktyką jest kierowanie się zasadą minimalizmu, według której im mniej, tym lepiej. Zdecydowana większość logotypów firmowych najpopularniejszych na świecie marek nie jest skomplikowana. Warto spojrzeć, chociażby na topowe Social Media. Niezależnie czy weźmiemy pod lupę Facebooka, Instagrama czy odmienionego X’a, nie składają się one z wielu złożonych elementów. Prawdziwym przykładem stosowania minimalizmu w swoim firmowym logo jest Nike, którego ikoniczny „Swoosh” rozpozna prawie każdy. Dlatego też dobrze, aby było ono przejrzyste. Jest to bez wątpienia kluczowe dla całej identyfikacji wizualnej marki, ponieważ podkreśla jej najważniejsze elementy i tylko je zawiera. Dzięki temu staje się ono również łatwiejsze w odbiorze przez potencjalnego klienta, gdyż przekazuje w krótkiej formie swój cały charakter.

Agencja Interaktywna Proadax - tworzenie stron internetowych, tworzenie sklepów www.

 

Kolorystyka – dobór barw w logo firmowym

Szczególnie ważnym tematem przy projektowaniu logo firmowego jest zwrócenie uwagi na dobór barw. Po pierwsze należy mieć na uwadzę, czy dane kolory, z których chcemy skorzystać, tak naprawdę do siebie pasują. W innym przypadku będą się one gryzły, a u odbiorców może powodować to odczucie braku profesjonalizmu i pewności co do jakości konkretnej marki. Nawet jeżeli nie jesteśmy pewni, czy kolory lub odcienie do siebie pasują, można to zweryfikować. Przydatne okazuje się tutaj koło barw. Z niego możemy wyczytać, które z nich pasują do siebie idealnie, a które niekoniecznie. Powszechnie uznaje się, że istnieją 3 podstawowe zasady. Łączenie to powinno odbywać się pomiędzy kolorami ustawionymi:

  • naprzeciwko,
  • obok siebie.

W pierwszym z nich tworzymy kontrast. Takie zestawienia nasz mózg odbiera jako chaotyczne, ale i przy tym bardzo żywe. To następnie wzbudza emocje i naszą ekscytację. Za to połączenie barw sąsiadujących wprawia nas w ukojenie. Przynoszą one poczucie spokoju i harmonii. Natomiast ostatnią zasadą jest zwracanie uwagi na odcień danego koloru. W przypadku, kiedy chce się mieszać różne kolory, dobrze jest postawić na te, które posiadają podobny stopień. Im bliżej środka koła, tym więcej bieli zawierają, co oznacza, że są bardziej pastelowe. W dodatku dobrą praktyką jest także mieszanie różnych odcieni tej samej barwy.

Poza mieszaniem kolorów dobrze jest też zastanowić się nad tym, z jakich kolorów bazowych mamy zamiar korzystać. Jest to o tyle ważne, że każdy kolor sam w sobie odpowiada za różne emocje. Należy brać to pod uwagę i przemyśleć to, co chcemy wywołać u naszego odbiorcy. Poza emocjami barwy mają także różne charaktery. Takim sposobem na przykład niebieski oznacza nowoczesność i zaufanie, podczas gdy czerwony ma za zadanie pobudzić i wyrażać podekscytowanie.

Spójnie dobrana identyfikacja wizualna

Tworząc samo logo dla naszej firmy, należy zadbać o to, by było ono jedyne w swoim rodzaju. Jednak projektując następne elementy graficzne, używane do swoich kampanii, należy zadbać o to, aby wszędzie charakter i kolory były takie same. Warto więc zatroszczyć się o to, żeby na wszystkich nowo powstałych oprawach wizualnych odcienie, czcionki oraz ogólnie panująca estetyka i styl były takie same. To właśnie sprawia, że tożsamość naszej marki staje się wszędzie spójna. Następnie przekłada się to na to, że nasi potencjalni odbiorcy są w stanie utożsamić się z nią. Poza tym firma wówczas zaczyna kojarzyć się z danymi kolorami. Tak jak, chociażby Coca-Cola, która od zawsze używa czerwonego tła i z tym się właśnie ona łączy.

Skalowalność loga firmy

Pomimo tego, że zaprojektowane logo zostało wykonane zgodnie z ogólnie panującymi zasadami oraz jest wyjątkowe, bez zadbania o aspekty bardziej techniczne, może nie okazać się aż tak skuteczne. Poprawnie wykonane powinno być skalowane. Oznacza to, że niezależnie od tego, w jakim miejscu się pojawia i w jakim rozmiarze, zawsze jest czytelne oraz ostre. Logo może być używane w różnych miejscach – od zdjęcia profilowego na mediach społecznościowych do wywieszonego przy drodze bilbordu. Dlatego właśnie istotnym jest to, aby nieważne, w jaki sposób akurat chcemy z niego korzystać, zawsze odznaczało się elastycznością.

Testowanie loga w praktyce

Przy wprowadzaniu nowego logo, sprawdzonym sposobem jest wykonanie kilku wersji. Posiadając je, będziemy w stanie wykonywać testy na naszych odbiorcach. Pomogą one sprawdzić, które jest najbardziej skuteczne oraz ewentualnie będziemy świadomi tego, jakie jeszcze poprawki można by było jeszcze wprowadzić.

Stworzenie unikalnej identyfikacji wizualnej marki jest na wagę złota. Z racji tego, jak ogromna jest dzisiejsza konkurencja w każdej branży, oryginalność jest tutaj kluczowa. Często logo to jeden z pierwszych elementów, na który nowy odbiorca zwraca swoją uwagę. Dlatego też warto stosować się do wcześniej wspomnianych zasad! 

 

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Zostaw swój telefon, oddzwonimy wkrótceNiedostępni

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.

    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest (Proadax sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 5 32-640 Zator, NIP: 677 24 51 183)

    2. Dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na Pana/Pani zgłoszenie przesłane przez formularz kontaktowy na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.

    3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.

    4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.

    5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

    6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.

    7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.

    *Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).