Znajdź to! Technologia AJAX i dynamiczne podpowiedzi. Czyli praktyczna wyszukiwarka w WooCommerce
Znajdź to! Technologia AJAX i dynamiczne podpowiedzi. Czyli praktyczna wyszukiwarka w WooCommerce
Obsługa techniczna przeciętnego sklepu internetowego to przeważnie czarna magia dla jego właściciela, jednak Proadax zamierza to zmienić. Spróbujemy w prosty sposób pokazać Wam, że popularny silnik do e-commerce, bazujący na rozwiązaniu open source, nie musi być trudny w konfiguracji, a jego przydatne wtyczki to tak naprawdę morze możliwości za stosunkowo niewielkie pieniądze.
W dzisiejszym wpisie pokażemy Wam, jak podrasować wyszukiwarkę produktów w sklepie online za pomocą bardzo praktycznej technologii AJAX, która umożliwia implementację tak zwanych dynamicznych podpowiedzi do haseł wpisywanych przez klienta. Sprawdźmy zatem, jak to wygląda w praktyce.
Dlaczego technologia AJAX to standard?
Dzisiejsze społeczeństwo, a klienci e-sklepów przede wszystkim uwielbiają otrzymywać wszystko od razu, bez zbędnego czekania. Dlatego standardowe rozwiązania stosowane w większości sklepowych wyszukiwarek prędzej przyprawią takiego delikwenta o rozstrój nerwowy niż sprawią, że klient wyszuka coś, a następnie kupi. W e-commerce’ach o naprawdę pokaźnym asortymencie (mamy na myśli setki, a nawet tysiące produktów dostępnych w różnych, gramaturach kolorach itd.) technologia AJAX będzie wybawieniem, szczególnie dla nerwusów. Choć i przeciętny konsument zyska czas, ponieważ nie będzie musiał przedzierać się przez kolejne strony wyników wyszukiwania.
Cała magia polega na tym, że dzięki dynamicznemu wyszukiwaniu klient nie będzie zobligowany, by za każdym razem klikać „szukaj”, a potem znowu i znowu. Jest to możliwe, ponieważ „inteligentna” wyszukiwarka wykona tę czynność w momencie wpisywania kolejnych liter w polu formularza, wyświetlając (podpowiadając) nam listę pasujących produktów. Świetnym przykładem wzorowego wręcz wykorzystania tej technologii jest wyszukiwarka Google (ale także Google Maps, Gmail, YouTube czy Facebook). Minimalizm i maksymalna praktyczność to coś, co w dzisiejszym Internecie jest naprawdę pożądane, dlatego dynamiczna wyszukiwarka stanowi coraz częściej stosowany standard w budowie e-sklepu przyjaznego użytkownikowi (klientowi).
Czym jest AJAX?
Ogólnie rzecz biorąc celem AJAX (ang. Asynchronous JavaScript and XML) jest umożliwienie dokonywania działań na witrynie bez konieczności jej przeładowania (odświeżania). Dzięki temu całe doświadczenie czy też interakcja użytkownika ze stroną internetową odbywa się w sposób dynamiczny „na żywo”. Jeśli chodzi o kwestie techniczne, to głównymi komponentami AJAX są:
- XMLHttpRequest, czyli możliwość tzw. asynchronicznej wysyłki danych, która zapewnia komfort kontynuacji pracy z witryną podczas pobierania danych z serwera.
- JavaScript, to jeden z języków skryptowych występujących po stronie użytkownika.
- XML stanowi uniwersalny język znaczników, mówiąc inaczej opisuje odbierane informacje podczas transmisji danych.
Technika ta z powodzeniem jest wykorzystywana do szybkiej budowy dynamicznych stron internetowych, w tym także na urządzenia mobilne, bajecznie ułatwiając życie użytkownikom czy klientom e-sklepów.
Wyszukiwanie dynamiczne (AJAX) + WooCommerce = więcej klientów
Nie ulega najmniejszej wątpliwości, iż wdrożenie wyszukiwania w standardzie „real time” to istotna przewaga na współczesnym rynku e-commerce. Klienci nienawidzą czekać, a tym bardziej spędzać na stronie masy czasu, który okazuje się bezproduktywny. Dlatego powinniśmy postawić na rozwiązania zgodne z filozofią SMART, które maksymalnie usprawnią cały proces szukania produktów przez klientów. WordPress i wtyczka WooCommerce to świetne połączenie, które sprawdzi się praktycznie w każdym e-biznesie, ponieważ można je dowolnie konfigurować, ale zawsze zgodnie z oczekiwaniami klientów naszego sklepu.
AJAX obsługuje wszystkie rodzaje produktów bez względu na ich atrybuty czy specyficzne cechy. Dzięki temu poszukiwania zawsze kończą się sukcesem, a użytkownik może przejść do karty produktu lub od razu dodać go do swojego koszyka. Co więcej, wtyczka ta umożliwia podgląd miniaturki zdjęć produktu w wynikach wyszukiwania. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa szanse, że koszyk nie zostanie porzucony, a transakcja zakończy się płatnością.
Model open source zapewnia dostęp do ogromnej bazy wiedzy oraz zwrócenie się do ekspertów w zakresie tej technologii praktycznie 24 godziny przez 7 dni w tygodniu.
Co ciekawe AJAX zintegrowany z WooCommerce obsługuje moduły wielojęzyczności oraz jest responsywny (standard Responsive Web Design), co ma kluczowe znaczenie przy wykorzystaniu przez klientów urządzeń mobilnych z wyświetlaczami różnej wielkości. A przez to znacząco poprawia User Experience, czyli jest przyjazny dla każdego użytkownika.
Zgodność techniczna z narzędziami Google jak Google Analytics tylko potwierdzają uniwersalność tej technologii, bowiem dzięki pełnej kompatybilności można dokonać integracji z Google Analytics, by otrzymać wgląd w ruch na platformie oraz poznać jego strukturę pod względem istotnym dla sprzedawcy oraz zmierzyć poziom konwersji. Dzięki takiemu połączeniu w końcu poznamy, jakich produktów/usług najczęściej poszukają klienci w naszym sklepie.
Podsumowanie
Jeśli priorytetem naszego sklepu w modelu e-commerce jest uczynienie zakupów łatwiejszymi i bardziej owocnymi dla klientów, to nie ma się nad czym zastanawiać, tylko skorzystać z wyszukiwania dynamicznego AJAX na platformę WooCommerce. Bardzo wysoka kompatybilność, niskie koszty wdrożenia oraz szybkość działania i znaczne skrócenie czasu szukania produktów to silne atuty, dzięki którem staniemy się po prostu konkurencyjni. Po wtóre klienci, widząc zmiany na lepsze, będą chętniej odwiedzać nasz sklep online, ponieważ zakupy w nim będą szybsze, łatwiejsze czy po prostu lepsze niż w innych miejscach.