Jeśli komuś z Was, w dalszym ciągu zdarza się termin “strona mobilna” stosować zamiennie ze “stroną responsywną”, to najwyższy czas to zmienić. Choć wiele osób łączy te strony z przenośnymi urządzeniami, które wykorzystuje do ich przeglądania, w praktyce jest wiele różnic między nimi i dziś powiemy o tym kilka słów.

Ponieważ już wielokrotnie pisaliśmy o tym, czym są strony responsywne (RWD), dla przypomnienia jedynie sygnalizujemy, że są zaprojektowane w taki sposób, aby automatycznie dostosowywały się do rozdzielczości i urządzeń, na jakich są wyświetlane. A zatem, ta sama strona będzie działać na urządzeniach stacjonarnych, jak i mobilnych.

W przeciwieństwie do RWD, strony mobilne z kolei są dedykowane wyłącznie urządzeniom przenośnym, tj. smartfony czy tablety. Są specjalnie zaprojektowane – w porównaniu do wersji desktopowej, są jej znacznie skromniejszą wersją pod względem treści i grafiki, ograniczającą się wyłącznie do najważniejszych informacji. Dzięki temu są lżejsze i szybsze stąd zresztą ich określenie “lajt”. Jeśli strona mobilna jest dobrze skonfigurowana, nie powinno być problemu z jej obsługą na urządzeniu przenośnym. Strony takie, z racji tego, że są zbudowane na innych plikach z odrębną ścieżką dostępu, posiadają własną strukturę pod subdomeną, jaka zaczyna się od “m” lub “lajt”, np. m.twojafirma.pl/lajt.twojafirma.pl. Od początku sugeruje to, że jest to strona mobilna i do takiej subdomeny, nawet jeśli użytkownik wprowadzi adres tradycyjny, zostanie z łatwością przekierowany.

Strona responsywna czy mobilna? – plusy i minusy

Wszystko tak naprawdę zależy od kilku czynników: czy budujemy nowy serwis, czy do istniejącego, tradycyjnego chcemy stworzyć wersję mobilną, od grupy docelowej (potencjalnych odbiorców/przyszłych klientów) i naturalnie – od budżetu. Jeśli serwis tworzymy od zera, wtedy najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie wersja RWD. Tam jednak, gdzie zbyt pokaźne archiwa od lat funkcjonujących serwisów (np. większość serwisów informacyjnych) w praktyce oznaczałyby konieczność całkowitego ich przebudowania i zaangażowania niewyobrażalnych środków, najlepszym rozwiązaniem będzie postawienie niezależnej wersji mobilnej. Jakie są wady i zalety takich rozwiązań?

Plusy +

strona mobilna:

  • lżejsza i szybsza w ładowaniu
  • prostsza nawigacja dostosowana do urządzeń mobilnych
  • dostarcza najważniejszych informacji – użytkownicy, których interesują konkrety, znajdą na nich to, czego szukają
  • tańsza w wykonaniu z uwagi na gotowe szablony (np. WordPress)

strona RWD:

  • dostosowuje się do urządzeń mobilnych
  • nie potrzebuje dodatkowego adresu – jeden URL pozwala prowadzić np. działania marketingowe tylko dla jednej domeny (np. kod dla wyników Google Analytics)
  • jeden system do zarządzania treścią (CMS)
  • lepsze SEO – preferowana przez Google, co daje lepszą pozycję w wynikach wyszukiwań

Minusy –

strona mobilna:

  • dostosowana wyłącznie do urządzeń mobilnych
  • dodatkowy adres URL, co wiąże się z koniecznością prowadzenia statystyk dla dwóch domen i wieloma trudnościami związanymi m. in. z wdrożeniem kodu Google Analytics
  • zwykle wymaga odrębnego systemu CMS i w związku z tym optymalizacji dwóch systemów

strona RWD:

  • dłużej się ładuje i, aby zachować względną “lekkość”, wymaga właściwej konfiguracji
  • skomplikowana nawigacja – przy małych rozdzielczościach może być problem z korzystaniem z niektórych elementów takiej strony
  • jest droższa i wymaga większego nakładu czasu do realizacji

Stawiaj na responsywność

Responsywność to przyszłość stron internetowych i warto powoli o tym myśleć. Strony RWD dziś stanowią ponad 30% stron www, czemu sprzyja rozwój urządzeń mobilnych. Zmiany jednak w prezentowaniu dedykowanych danych są bardzo dynamiczne i konieczność odpowiednich optymalizacji wymaga właściwych technologii. Dlatego alternatywą dla obecnych rozwiązań może okazać się technologia AMP (Accelerated Mobile Pages), czyli przyspieszonych stron mobilnych, do czego wrócimy w kolejnych wpisach.