Nowoczesne sklepy internetowe to prawdziwe majstersztyki technologiczne, które nie tylko posiadają zaawansowaną układankę kodu, ale również spełniają wyśrubowane wymagania pod względem User Experience. W efekcie kolejni web developerzy, UX designerzy oraz zarządzający platformami e-commerce np. typu WordPress (WooCommerce) prześcigają się we wdrażaniu coraz to nowych ułatwień. Dlaczego? Odpowiedź jest banalnie prosta – jeśli korzystanie ze sklepowej witryny online będzie uciążliwe i nudne, to jej właściciel może zapomnieć o jakiejkolwiek konwersji i zysku. Scroll top zdaje się odpowiadać na te potrzeby. No dobrze, ale co to jest i jak to działa?

Scroll top – czym jest?

„Scroll top” znany też pod nazwą „back to the top button” stanowi zaledwie mały wycinek odpowiadający za nawigację strony lub sklepu online. Dzięki temu małemu, interaktywnemu przyciskowi możesz błyskawicznie wrócić na samą górę strony z dowolnego jej fragmentu. Button staje się widoczny w prawym dolnym rogu ekranu w postaci strzałki skierowanej w górę, zwykle po przesunięciu suwaka nawigacji witryny w dół. A więc najczęściej w momencie, kiedy znika pierwsza część strony, ograniczona rozmiarami Twojego wyświetlacza Ewentualnie, gdy dotrzesz do stopki serwisu. Witryny, które nie posiadają tej funkcjonalności są toporne w nawigacji, ponieważ za każdym razem, kiedy chcesz wrócić na górę, musisz przewijać i przewijać.

Zapis scroll topu w HTML-u może wyglądać na przykład tak: <a href=”#” id=”scroll-top”></a>. Jeżeli jesteś mniej biegły w obsłudze systemu zarządzania treścią (Content Management System), równie dobrze możesz skorzystać z praktycznych wtyczek, które oferuje WordPress. Mowa na przykład o WPFront Scroll Top, która jest nie tylko wyjątkowo prosta w obsłudze (polubi ją każdy laik), ale również pozwala dokonać konfiguracji przycisku „scroll top”. A tym samym możesz skutecznie przybliżyć Twój e-sklep czy witrynę do kanonu UX.

Dlatego w przypadku sklepów online oferujących szeroką gamę produktów, takie skrolowanie może być bardzo irytujące. To samo dotyczy firmowego czy sklepowego bloga oraz wszelkiego innego contentu, który posiada dużą objętość. Nie mówiąc już o użytkownikach urządzeń mobilnych.

To między innymi dlatego tak dużą wagę przykłada się do intuicyjnej i przyjaznej nawigacji. Ponadto, w dobie bardzo dużej konkurencji na rynku e-commerce, kwestie UX na Twojej witrynie muszą być stale obserwowane i dopracowywane, ponieważ dobra i atrakcyjna oferta to nie wszystko. Dojrzałość rynku sprawia, że coraz większą wagę zaczynają mieć nawet najdrobniejsze detale jak właśnie niepozorny przycisk „scroll top”.

Back to the top button – Twój sklep online musi być na topie

Sprawa tylko w teorii jest prosta, jednak w praktyce może być różnie, ponieważ chodzi o to, aby jak najlepiej wycelować w preferencje przeciętnego użytkownika. Najlepiej tego z Twojej grupy docelowej, zwłaszcza jeśli działasz specjalistycznej bądź niszowej branży. Chciałoby się rzec – łatwiej powiedzieć niż zrobić. Wiadomo, nie musisz być specem od WordPressa, dlatego zawsze możesz poprosić o pomoc agencję interaktywną, która tworzy i obsługuje Twój e-commerce, aby również zadbała o lepszy UX. Może to i drobiazg, ale uwierz, przydaje się szczególnie wtedy, gdy z jakichś powodów nawigacja (menu) witryny nie jest pływająca (chodzi o tzw. „pływające menu”). A więc nie podąża za przewijaną zawartością strony www. Oczywiście byłoby idealnie najlepiej, jeśli będziesz mieć i jedno, i drugie, czyli wspomniane „pływające menu” zostaje uzupełnione przez przycisk „scroll top”. Wtedy z pewnością żaden Twój użytkownik nie będzie narzekał na nieprzyjazną nawigację. Pamiętaj, że liczy się efekt – szybkie i bezstresowe dotarcie do celu.

Podsumowanie

Prowadzenie sklepu internetowego, podobnie jak ogólnie biznesu w Sieci, to wbrew wymagające zadanie, gdzie o sukcesie decydują detale. Jednym z nich jest usprawnienie nawigacji witryny, czyli funkcjonalny przycisk „scroll top”, który pozwala Twoim klientom sprawnie i szybko konsumować zarówno ofertę, jak i treści. Słowem, content. Dobrze, jeśli razem w parze ze scroll topem idzie też pływające menu będące świetnym uzupełnieniem strzałki powrotu na górę i na odwrót. W efekcie Twój klient zaoszczędzi czas, nie będzie poirytowany oraz w mgnieniu oka znajdzie produkt lub usługę, którą dla niego przygotowałeś. Dzięki temu zwiększysz prawdopodobieństwo wzrostu konwersji bez kosztownych inwestycji w technologię czy kolejne kampanie reklamowe online. Czasem wystarczy odrobina zainteresowania danym tematem lub zwrócenie się do agencji interaktywnej, aby mieć e-sklep spełniający aktualne standardy w zakresie tak ważnego zagadnienia, jakim jest User Experience.