Zlecasz tekst? Sprawdź, czym jest copywriting brief
Tym razem poznamy jeden z najważniejszych elementów pracy copywritera – copywriting brief – który stanowi swego rodzaju mapę zlecenia. Dobrze sporządzony brief to połowa sukcesu, więc przeczytaj uważnie o co w tym wszystkim chodzi, aby każde zamówienie przyniosło jak najwięcej korzyści Twojej firmie czy marce.
Czy jest brief?
Podstawą owocnej współpracy z copywriterem jest przygotowanie briefu. Pewnie już po raz 3 zapytałeś, co to jest ten brief. Już wyjaśniamy – to dokument zawierający zbiór najważniejszych informacji (wytycznych), które copywriter wiedzieć powinien, aby napisać dla Ciebie wartościowe blogi, opisy czy posty. W skrócie, chodzi o to, żeby przygotowane teksty spełniły Twoje oczekiwania i przyniosły określony skutek dla Twojej marki czy firmy.
Brief zwykle przyjmuje formę dokumentu tekstowego lub zostaje rozpisany przy użyciu aplikacji do zarządzania projektami. Jednak doświadczenie pokazuje, że w dobie ciągłego braku czasu, brief najczęściej sporządza się na bieżąco podczas rozmowy telefonicznej lub przy udziale komunikatora. A to zbyt duże pójście na skróty, ponieważ sformalizowana wersja pozwala poważnie podejść do tematu oraz w jasny i klarowny sposób przekazać copywriterowi to, czego oczekujesz w zamówieniu. Im dokładniejszy będzie brief (oczywiście bez przesady!), tym mniej będzie korekt. Wniosek? Dobry brief to oszczędność czasu.
Copywriting brief – najważniejsze elementy
W temacie briefu zwykle wpisujesz, jaki rodzaj tekstu Cię interesuje, to zrozumiałe, ale schody zaczynają się później, ponieważ im więcej zaczynasz myśleć o zleceniu, tym więcej rzeczy przychodzi Ci do głowy. Często wykluczających się nawzajem. Jeśli wiesz już, czy będzie to wpis blogowy, tekst postu na social media, czy przygotowanie oferty, spróbujmy uporządkować też pozostałe elementy.
- Cel
Nie ulega wątpliwości, że to najważniejsza sprawa, z którą przychodzisz do copywritera. W końcu chcesz, aby napisał dla Ciebie tekst będący swego rodzaju wabikiem na klientów. Jednak nie zawsze tak musi być. Generalnie, kiedy firmy zamawiają teksty mówią jasno: tekst ma sprzedawać i pracować dla nas 24/7. Zgoda, ale czasem trzeba dać czytelnikom jakąś wartość, wiedzę, czy pokazać, jak coś zrobić, aby w ogóle chcieli wracać na Twoją stronę czy do e-sklepu. Dlatego w pozycji „cel” najczęściej precyzujemy, co chcemy osiągnąć dzięki danemu tekstowi, a więc czy będzie to tylko wzrost sprzedaży, budowa wizerunku marki, a może poprawa wyniku witryny www Zator w wyszukiwarkach za pomocą wpisów blogowych.
- Miejsce publikacji
Czasem wystarczy jeden link, aby copywriter w mig rozszyfrował to, czego potrzebujesz. Oczywiście chodzi o podanie adresu docelowego miejsca publikacji, czyli to, gdzie będzie można zobaczyć tekst. Na tej podstawie można dowiedzieć się wielu rzeczy jak np. poznać specyfikę strony, sprawdzić poprzednie wpisy czy zyskać ogólne rozeznanie, czego klient oczekuje od copywritera. Chyba że planuje zmienić dotychczasowy styl – wtedy link będzie wskazówką mówiącą czego nie robić.
- Wielkość zamówienia
Innymi słowy – ile tekstów potrzebujesz. Zwykle jest to jeden tekst, natomiast zdarza się, że właśnie założyłeś profil na Facebooku, Instagramie i LinkedIn, co poskutkuje tym, że złożysz zamówienie na kilka postów testowych, a jeśli będą OK, to pewnie zdecydujesz się na stałą współpracę z częstotliwością publikacji np. 2 razy w tygodniu. Inny przykład to opisanie strony internetowej wraz z podstronami – dobrze wiedzieć wcześniej, ile tych podstron jest, żeby określić wielkość zamówienia – to zdecydowanie ułatwia zaplanowanie realizacji.
- Objętość tekstu
Bardzo podobnie jak w poprzednim punkcie. Chodzi o to, aby oszacować, ile tekstu potrzebujesz. Objętość tekstu wyrażamy za pomocą tajemniczego skrótu np. „4000 zzs”, co oznacza, że dany tekst powinien mieć 4000 znaków ze spacjami. Jeśli przełożyć to na polski, chodzi o nieco ponad 1,5 strony standardowego maszynopisu. Dlatego miej świadomość, że mniej znaków będziesz potrzebował, zlecając post na social media, gdzie zwykle królują krótkie wpisy, a inaczej w artykule eksperckim, w którym zamierzasz wyczerpująco przedstawić dane zagadnienie. Oczywiście objętość możesz podać orientacyjnie, bo w zależności od formy i celu, copywriter sam zoptymalizuje ten parametr, aby zawrzeć wszystkie kluczowe dla zamówienia informacje w przystępnej formie. Pamiętaj też, że liczba znaków to bardzo często główny czynnik wpływający na cenę danego tekstu.
- Podstawowe informacje
Copywriterzy czytają dużo i na wiele tematów, co wynika ze specyfiki ich pracy, jednak wiedz, że nie są ekspertami od wszystkiego. Dlatego podanie linku do produktu, przykładowej strony czy inspiracji będzie na wagę złota. Dlaczego? O ile copywriter też robi research przed realizacją zlecenia, o tyle źródła od klienta (czyli od Ciebie) są najważniejsze, bo wyraźnie mówią czego oczekujesz i co masz na myśli. Wprowadzasz nowy produkt w sklepie internetowym? A może chcesz nieco zmienić wizerunek swojej marki? Daj o tym znać w rubryce informacyjnej, podkreśl główne kwestie, które powinny być eksponowane w tekście. Jeśli są to specjalistyczne, branżowe informacje – tym lepiej, pozwolą na napisanie lepszego tekstu.
- Grupa targetowa (docelowa)
Nieśmiertelna pozycja w każdym działaniu marketingowym, także i w copywritingu. Bez niej ani rusz. Jeśli komunikacja z Twoimi klientami ma być skuteczna, musisz określić swoją grupę docelową. To pozwoli na zastosowanie odpowiedniego stylu, języka czy wyznawanych wartości. O banałach często się zapomina, ale pamiętaj, że informacja o grupie docelowej może być bardzo cenna, więc określ wiek, płeć i zainteresowania czy potrzeby Twoich klientów. Copywriter zrobi resztę.
- Punkt odniesienia
Nie bój się podawać przykładów stron, firm czy materiałów, które przypadły Ci do gustu. To kopalnia wiedzy i drogowskaz przy pisaniu tekstu, ponieważ pozwala określić perspektywę i potrzeby względem Twojego zamówienia.
Podsumowanie
Copywriting brief to bardzo ważny dokument zarówno dla Ciebie, jak i dla pracy copywritera, ponieważ pozwala określić główne cele i wytyczne w sformalizowanej formie. Jego zadaniem jest nie tylko uporządkowanie wszystkich pomysłów i parametrów zamówienia, ale także próbą stworzenia łatwo przyswajalnej karty zlecenia. Brief to bez wątpienia przydatne narzędzie, które ułatwia pracę, komunikację i planowanie. Chcesz zlecić tekst? Poznaj nasze usługi w zakresie copywritingu dla firm i nie tylko.