Copywriting – a co to toto? Jeśli ktoś słyszał Wojtka Cejrowskiego, ten doskonale zna to charakterystyczne zapytanie. Wiele osób wciąż na słowo „copywriting” tak właśnie reaguje. Dlatego też w dzisiejszym wpisie napiszemy o, nomen omen, słowie pisanym oraz jego wartości i użyteczności w dzisiejszym zdigitalizowanym świecie. Kawusia jest, więc zaczynajmy z podaniem kolejnych porcje chrupiącego contentu.

„Pisanie”, „kopiowanie” – czym jest copywriting

Osoby znające język angielski zapewne zaczną od szybkiego łamania kodu występującego pod zdradliwą nazwą „copywriting”, jednak to daremny wysiłek, ponieważ copywriting to ani zwykłe pisanie, ani kopiowanie. Jeśli już, to kreowanie przekazu wg ściśle określonych reguł po wcześniejszym poznaniu potrzeb zleceniodawcy i grupy docelowej, do której chciałby dotrzeć ze swoją ofertą.

Ogólnie rzecz ujmując, copywriting polega na takim operowaniu słowem pisanym, aby powstała treść znalazła zastosowanie w marketingu i reklamie, włączając w to takie dziedziny jak: e-marketing, blogowanie, social media czy zwyczajne tworzenie treści na strony internetowe (webwriting). Ktoś zaraz powie, że to wilk w owczej skórze – i poniekąd będzie miał rację, bowiem celem pisania tych treści jest zysk. A ściślej: większe zainteresowanie, wzrost sprzedaży, a w efekcie wyższa konwersja w sklepie internetowym czy w tradycyjnym biznesie uzbrojonym właśnie w kanały internetowe.

Treści ściśle dopasowane do potrzeb

W copywritingu liczy się tzw. lekkie pióro, operowanie słowem, a nade wszystko spójny i ukierunkowany przekaz, często wzbogacony o tzw. język korzyści. Chodzi o to, aby zainteresować potencjalnego klienta lub użytkownika i skłonić jego umysł do zakupu danego produktu lub skorzystania z dedykowanej usługi. Albo po prostu w celu zbudowania społeczności wokół marki dzięki interesującym treściom np. blog. Oczywiście mowa o społeczności z potencjałem konsumenckim, która w przyszłości może stać się grupą targetową kolejnych działań marketingowych.

W copywritingu kładzie się silny nacisk na podkreślenie zalet opisywanego produktu, usługi, idei czy projektu. Zgoda – nie jest i nie powinno być to megalomańskie wychwalanie pod niebiosa. Tutaj chodzi raczej o takie przestawienie danego zagadnienia, aby odbiorca podświadomie czuł, że odniesie realną korzyść, więc warto to coś kupić, z czegoś skorzystać, dołączyć do społeczności czy zaangażować się w dany projekt. Ponadto, żadnemu copywriterowi nie jest obce tworzenie:

  • haseł i tytułów,
  • sloganów reklamowych,
  • nagłówków np. Call To Action/CTA (ang. „wezwanie do działania”),
  • scenariuszy reklam (to już wyższa szkoła jazdy),
  • tekstów pozycjonujących (SEO copywriting).

I innych form, o których za chwilę. Króciutko podsumowując, copywriting to tworzenie kreatywnych i unikalnych (słowo klucz!) tekstów mających na celu zwrócenie uwagi odbiorcy w określonym celu, najczęściej sprzedaży. Bez kopiowania, plagiatów i innych wykroczeń spisanych w prawie autorskim, wbrew sugerującemu niecne zamiary angielskiemu nazewnictwu.

A ten SEO copywriting?

Dobre pytanie. Z pewnością wiele razy spotkaliście właśnie takie połączenie słów „SEO” i „copywriting”. Warto dodać, że duża część copywriterów to także spece od pozycjonowania lub przynajmniej znający się na doborze słów kluczowych, które będą wpływały na wyższą pozycję w wyszukiwarce. A zatem SEO copywriting to pisanie tekstów zawierających „ładunek pozycjonujący”, czyli: określone słowa i frazy, linkowanie, odpowiednią strukturę treści i liczbę znaków.

Przykład

Jeśli domek noclegowy prosi o tekst SEO pokoju, to piszemy w nim bez błędów i kopiowania, umieszczamy wskazane frazy z pogrubieniem (np. „pokoje noclegowe Zator”), tworzymy nagłówki oraz opisujemy walory pokoju. W miarę możliwości dodajemy też linki naturalne, które kierują użytkownika do strony powiązanej tematycznie napisanym tekstem.

SEO copywriting jest najczęściej zlecaną formą tekstów, ponieważ są one potrzebne w zasadzie w każdym sklepie online oraz na większości stron internetowych. Wielu copywriterów zajmuje się głównie takimi tekstami, ponieważ rynek e-commerce jest pod tym względem nienasycony. I tutaj dochodzimy do kolejnej użytecznej funkcji copywritingu, o której będzie kolejny akapit.

Copywriting – MUST HAVE dla e-commerce i firm

No dobrze, wiecie już mniej więcej czym jest copywriting i jak się tworzy teksty pod SEO, ale pewnie zadajecie sobie teraz pytanie, jak wykorzystać umiejętności copywritera na potrzeby swojej firmy i dlaczego zlecać pisanie tekstów takiej osobie czy agencji. Odpowiedź jest posta: po to, aby content Waszej strony internetowej czy e-sklepu przyciągał uwagę, a teksty sprzedawały 24/7. Wyjdzie szybciej, skuteczniej i taniej niż samodzielna zabawa w domorosłego copywritera. Zaoszczędzony w ten sposób czas i pieniądze możecie zainwestować w dalszy rozwój firmy. Prościej się nie da. Czy to nagłówkowy „must have”? Oczywiście.

Nieco rozwijając, warto podkreślić, że zdecydowana większość firm powinna skupić swoje działania w obszarze stworzenia wysokiej jakości treści, ponieważ to często jednokrotna inwestycja, która zwraca się niemal od razu. Ponadto dobry tekst będzie generował ruch praktycznie cały czas bez Waszej ingerencji. Innymi słowy – skuteczny content to najlepszy sprzedawca. Dlaczego? Bo prezentuje ofertę 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodni, przez 365 dni w roku. Piszemy tekst raz, a on pracuje i pracuje, dopóki nie zmieni się oferta czy profil działalności firmy.

Jakie typy tekstów wykorzystuje się w biznesie?
  • funkcjonalne teksty SEO;
  • slogany i hasła reklamowe;
  • blogi firmowe i wpisy poradnikowe;
  • sprzedażowy content na landing page;
  • mailing z prezentacją oferty i promocjami;
  • scenariusze reklam radiowych i telewizyjnych;
  • treści do katalogów, ulotek, broszur i bannerów;
  • treści na stronę internetową np. „o firmie” czy „oferta” (webwriting);
  • opisy produktów i usług oraz opisy kategorii dla sklepów internetowych;
  • kreowanie postów na fanpage marki w social media (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, YouTube, LinkedIn).

Największymi beneficjentami pracy copywritera są firmy z branży e-commerce, bowiem to właśnie w tym segmencie ma zastosowanie hasło Billa Gatesa: „content is king”. Co więcej, nie bez znaczenia jest wpływ publikowanych treści na pozycję strony (firmy) w wyszukiwarkach. Dlatego tak ważne jest, żeby każde słowo użyte na firmowej stronie internetowej czy w sklepie online było jednocześnie dostosowane do wymogów SEO oraz budziło zainteresowanie u odbiorcy.

Podsumowanie

Copywriting to dość szerokie pojęcie, które obejmuje swoją definicją różne formy słowa pisanego. Treści pisane przez copywritera pełnią różne funkcje: od sprzedaży, przez edukację konsumenta, po lepsze pozycjonowanie. Wszystko to powoduje, że przemyślane i poprawnie napisane teksty mogą w znacznym stopniu przyczynić się do sukcesu firmy, szczególniej w branży e-commerce.