Rozwijaj swoją markę: Jak zaplanować skuteczną strategię marketingową
Aktualnie konkurencja w każdej branży jest większa niż kiedykolwiek. Nawet świadcząc usługi najwyższej jakości, czy sprzedając produkty premium, czasami ciężko uzyskać większy rozgłos bez pewnych działań. Dla każdej działalności, która osiąga sukces w sprzedaży, kluczowy jest marketing. Klient ma teraz wiele opcji do wyboru, więc coś musi go przekonać, żeby mógł zdecydować się akurat na to miejsce. Żeby móc budować markę swojej firmy i z powodzeniem podnosić wyniki sprzedażowe, należy ustalić strategię marketingową. Natomiast czym ona jest i po co ją tworzyć?
Strategia marketingowa – co to ?
Strategia marketingowa to nic innego jak plan działań reklamowych, które dana firma będzie realizować. Powinny znajdować się w niej między innymi wyznaczone cele, które dane przedsiębiorstwo chce osiągnąć.
Chociaż są one ważne, same w sobie nie przybliżą nas do ich osiągnięcia. Przed przejściem do celu warto zatrzymać się przy samej drodze. To tutaj powinny być spisane wszystkie elementy charakteru firmy. Dobrze jest zastanowić się:
- kto jest potencjalnym klientem,
- w jaki sposób się komunikujemy,
- jakie są wartości i korzenie.
Znając odpowiedzi na te pytania, jesteśmy w stanie określić to, jak będą wyglądały poczynania działalności w przyszłości. Dzięki temu możemy mieć pewność, że strategia marketingowa firmy będzie nie tylko spójna, ale także wyjątkowa. Każda działalność to osobna historia i inny charakter. Nawiązując do tego, łatwiej będzie sprawić, że firma będzie jedyna w swoim rodzaju.
Czego dotyczą strategie marketingowe?
Przygotowywanie strategii marketingowej może dotyczyć różnych aspektów działalności. Najczęściej stworzenie jej obejmuje wszystkie części realizowanych działań. Jednak, zamiast projektować całą strategię marketingową firmy krok po kroku, niekiedy dotyczy ona tylko jednego danego aspektu. Może ona nawiązywać na przykład jedynie do samej strategii reklamowania produktu. Wtedy największy nacisk powinno się kłaść na to, w jaki sposób chcemy przedstawiać go w internecie. Z drugiej strony strategia marketingowa firmy może nawiązywać tylko do komunikacji z klientem i sposobu, w jaki się do niego zwracamy. Takie segmenty najczęściej wymagają najwięcej kreatywności.
Elementy strategii marketingowej
Realizowanie strategii marketingowej to proces, który wymaga czasu. Najczęściej zbudowanie silnej marki w internecie trwa przynajmniej kilka miesięcy. Natomiast pamiętając o kilku istotnych elementach, z pewnością efekty będą widoczne. Na co więc warto zwrócić uwagę?
Cel strategii marketingowej
Pierwszym elementem, który należy ustalić w strategii marketingowej, jest jej cel. Wiedząc, co chce się tak naprawdę osiągnąć, łatwiej jest dopasować całą resztę działań do danego planu. Może być to na przykład:
- podniesienie konwersji i sprzedaży,
- zwiększenie liczby odwiedzających naszą stronę,
- poprawa aktywność w Social Mediach.
Podczas ustalania celów doskonale sprawdza się ponadczasowa idea SMART. Mówi ona, że cele powinny być konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i możliwe do zdefiniowania w czasie.
Analiza działań konkurencji i prowadzone działania
Oczywiście, żeby móc się wyróżniać na rynku, trzeba być wyjątkowym. Jednak nie oznacza to, że nie powinno się sprawdzać, dlaczego konkurencja radzi sobie dobrze. Analizowanie poczynań innych marek, które odnoszą sukces w naszej branży, może sporo pomóc i ułatwić ustalanie strategii marketingowej. Zamiast próbować stworzyć koło na nowo, warto sprawdzić, czemu inne firmy osiągają podobne cele do naszych.
Nie powinno się całkowicie kopiować tego, co robią pozostali, ale taka inspiracja może okazać się bardzo przydatna.
Ważne jest to, aby działania były starannie dopasowane do grupy docelowej. Znając swojego klienta, wiemy, jak można do niego trafić. Na tym etapie dobrze jest zastanowić się nad tym, gdzie mogą być nasi potencjalni odbiorcy. W jaki sposób spędzają wolny czas? Znając odpowiedź na to pytanie lub dowiadując się tego od konkurencji, łatwiej jest dobrać odpowiedni kanał komunikacji.
Stworzenie identyfikacji wizualnej
Ludzie to w dużej mierze wzrokowcy. Chociażby przeglądając Social Media pierwsze, co rzuca nam się w oczy to przyciągające grafiki. Dlatego też identyfikacja wizualna odgrywa aż tak dużą rolę w marketingu. Istotne jest, aby cały czas trzymać się tej samej estetyki, ponieważ wtedy będzie ją łatwiej zapamiętać odbiorcom. Dobrze, aby nawiązywała ona do charakteru i obszaru działania danej firmy. Wtedy stanowi ona prawdziwą wizytówkę, która w profesjonalny sposób ukazuje, jaka jest ta działalność. Trzymanie się tego, jest szczególnie istotne przy tworzeniu nowych materiałów reklamowych – postów na Social Media, strony internetowej, kampanii. Dołączone do nich teksty o wspólnym stylu, także mają na spory wpływ na budowanie swojej własnej tożsamości.
Dalsze monitorowanie i poprawianie strategii
Nawet tworząc perfekcyjną strategię marketingową, warto przez cały czas monitorować jej efekty. Czasami wydaje się, że jest to plan, który będzie sprawdzał się zawsze, ale jest nieprawda. Jego realizowanie to proces, który wymaga czasu i cierpliwości. Zazwyczaj większe efekty są widoczne po mniej więcej 6 miesiącach, a niekiedy nawet i po roku. Pomimo tego zaleca się, aby regularnie obserwować wyniki i jeśli coś nie działa od dłuższego czasu, to wprowadzić do strategii pewne zmiany.
Skuteczne działania marketingowe mają swoją podstawę u strategii. To właśnie ona określa co i w jaki sposób powinno się robić, żeby firma mogła odnosić coraz lepsze wyniki. Jeśli potrzebujesz nowej strategii marketingowej dla swojej firmowej strony internetowej z Krakowa, Oświęcimia czy innych zakątków Polski, skontaktuj się z nami!