Blog

SEO Copywriting – jak pisać skutecznie?

Internet bez treści nie istnieje, jednak sam content nie wystarczy, aby odnieść sukces, ponieważ kluczowa jest jego jakość oraz precyzyjne wycelowanie w algorytmy wyszukiwarek, które zaindeksują to, co napiszemy. W efekcie copywriting jest nic nie wart, jeśli nie dołożysz do niego istotnego komponentu, jakim jest profesjonalny SEO Copywriting. Czy wiesz, jak to wykorzystać na firmowych stronach i kanałach social media, aby zyskać wyższy ruch i konwersję? Jeśli nie, to zaraz poznasz tajniki efektywnego SEO Copywritingu, który powinien być stosowany wszędzie tam, gdzie liczy się wartościowy content i wysoka pozycja Twojej witryny.

Tworzenie tekstu pod kątem SEO

Każda treść tworzona na potrzeby firmowych stron internetowych powinna być zoptymalizowana pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization). Pozwala to starać się o jak najwyższą pozycję w wyszukiwarkach. Jednak algorytmy co jakiś czas ulegają zmianom, a publikowane teksty muszą być nie tylko bardzo wartościowe (czytaj: pomocne) dla użytkowników, ale również powinny wpisywać się w wymagania algorytmów. A także unikalne – o kopiowaniu i powielaniu nie ma mowy, ponieważ grozi to zbanowaniem witryny w indeksach Google oraz narażeniem się na odpowiedzialność w zakresie praw autorskich.

Efektem tego jest fakt, iż specjaliści od SEO, marketingu i SEO Copywritingu tak kształtują content, aby spełnić wymagania określone przez twórców internetowych gigantów z Doliny Krzemowej. I nie zapomnieć o

tym, aby dostarczyć użytkownikom wysokiej jakości treści zgodne z oczekiwaniami. Co to może oznaczać dla Twojej witryny? Wyższą pozycję strony w wyszukiwarce i wyższe prawdopodobieństwo generowania ruchu, który m

oże przełożyć się na zysk dla Twojego sklepu online czy wzrost liczby klientów w firmie, którą prowadzisz.

Frazy kluczowe – grunt to dobra analiza

copywriting, pisanie tekstów, teksty na zamówienie, teksty które sprzedają, teksty na social media, teksty do postów

Każda branża pozycjonuje się na inne słowa kluczowe, co jest oczywiste, choć można zauważyć pewne podobieństwa w ich konstruowaniu. Samodzielne tworzenie fraz powoli odchodzi, a to głównie ze względu na to, że dostępne są coraz doskonalsze narzędzia, które wykorzystują specjalne algorytmy oraz statystyki ruchu witryn. Pozwala to z dużym prawdopodobieństwem określić, czego aktualnie szukają użytkownicy, czyli jakie treści ich interesują. Dzięki takiej wiedzy, już wiesz, o czym napisać kolejny artykuł na bloga czy post w social mediach. Do najpopularniejszych analizatorów słów kluczowych można zaliczyć np. Google Keyword Planner (zintegrowany z Google Ads), Ahrefs czy SemStorm. Niezależnie od tego, który z nich wybierzesz, możesz wytypować najlepsze słowa kluczowe zoptymalizowane pod SEO, a więc zdobędziesz silny oręż do generowania ruchu organicznego, tj. z wyszukiwarki.

Wspomniane platformy ułatwiają wybór tematu tekstu, który chcesz napisać i opublikować oraz sprawdzić, czy dane frazy są opłacalne z punktu strategii biznesowej Twojej firmy. Jest to także bardzo

ważny aspekt, jeśli zamierzasz skorzystać np. z płatnych kampanii.

Porządek treści ma znaczenie – UX tekstu i postrzeganie

Od lat jedną z kluczowych rzeczy dla graphic designerów i web developerów jest stworzenie strony internetowej, która wyróżnia się doskonałą czytelnością oraz pozwala łatwo przyswoić content. Mowa o UX/UI (ang. User Experience, User Interface). Trendy pokazują, że to samo dotyczy tekstu, a szerzej contentu publikowanego na witrynie www. Zapewnienie użytkownikowi dobrego doświadczenia oraz wysokiej ergonomii i intuicyjnej nawigacji witryny to obecnie priorytety, a co najciekawsze dotyczą one również tworzenia treści. Na czym to polega?

Zdecydowana większość badań pokazuje, że uwaga czytelnika treści internetowych trwa krótko i bardzo łatwo ją rozproszyć, dlatego jest na wagę złota. Współczesny Internet aż kipi od różnego rodzaju stron i treści, a przeciętny użytkownik czuje się przytłoczony. W efekcie jest w stanie poświęcić ok. 10 sekund na przeczytanie tekstu. Choć bardziej mowa tutaj o przeskanowaniu oczami jego struktury i najważniejszych fragmentów. Widząc to, zespoły odpowiadające za kreację contentu muszą się solidnie napracować, aby publikowane treści były atrakcyjne i wartościowe. Dotyczy to również dziedziny SEO Copywritingu, który powinien zawierać szereg elementów w postaci:

  • grafiki (fotografie) – zdjęcia bardzo mocno przyciągają uwagę, dlatego umieszczaj atrakcyjne fotografie czy grafiki, ponieważ wzbudzą zaciekawienie czytelnika oraz pozwolą mu utożsamiać się z tematem tekstu; do tego dochodzi umiejętne wykonanie metaopisów, które wpływają na lepsze pozycjonowanie;
  • linkowanie – dla stron firmowych jest niezbędne, aby generować ruch oraz dać materiał analityczny dla algorytmów wyszukiwarek; co ważne liczy się też jakość linków (powinny odsyłać do wartościowych treści), które występują w tekście naturalnie, czyli są jego integralną częścią (tzw. linkowanie naturalne) – podlinkowana fraza powinna faktycznie odsyłać do treści mogących zainteresować użytkownika w celu zgłębienia tematu;
  • frazy kluczowe – tekst na stronie bez słów kluczowych to marnowanie potencjału, dlatego każda publikacja powinna wiązać się z zamieszczeniem odpowiednich fraz, które pozwolą tekstowi dotrzeć do dość szerokiego grona odbiorców; optymalnie, jeśli słowa kluczowe znajdują się we wprowadzeniu i podsumowaniu oraz w miarę możliwości przybierają naturalną formę wynikającą z kontekstu; ważne – nie przesadzajmy z ilością fraz – liczy się naturalność i precyzja w ich doborze;
  • akapity – to fundamentalna kwestie, jeśli chodzi o postrzeganie przez użytkownika – dobrze podzielony tekst łatwiej się czyta oraz pozwala na szybkie odnalezienie w nim najważniejszych informacji; choć uważa się, że akapit powinien liczyć 3-4 zdania (nie więcej niż 600-800 znaków ze spacjami), to ważniejsze jest przekazanie pełnej myśli, aby niepotrzebne jej nie dzielić;
  • tytuł, podtytuł i nagłówki – często copywriter tworzy je po napisaniu tekstu, ponieważ powinny być maksymalnie skondensowane, aby jak najlepiej oddawać sens każdej części tekstu (często także pod kątem fraz SEO); oprócz pełnienia funkcji informującej, nagłówki pozwalają też zwiększyć porządek i estetykę; szczególnie w profesjonalnych serwisach warto unikać sensacyjnych tytułów (tzw. clickbaitów), ponieważ wprowadzanie użytkowników w błąd może spowodować awersję do danej witryny i utratę użytkowników (potencjalnych klientów); z kolei podtytuł (tzw. lead) jest swego rodzaju zajawką całego tekstu, który powinien wzbudzić zainteresowanie i zachęcić czytelnika do przeczytania całego tekstu;
  • listy i wypunktowania – to bardzo dobra metoda, aby wyszczególnić najważniejsze informacje zawarte w tekście; poza tym porządkują wpis i ułatwiają zapamiętanie tego, co interesuje czytelnika; uzupełnieniem wypunktowania jest pogrubianie ważnych pojęć czy fraz kluczowych.

copywriting, pisanie tekstów, teksty na zamówienie, teksty które sprzedają, teksty na social media, teksty do postówOkiem copywritera – jaki tekst jest atrakcyjny dla użytkownika?

Mimo że ostatnie trendy SEO wskazują na rosnącą objętość tekstów (przeciętny wpis liczy ok. 6-7 tys. znaków ze spacjami), to tak naprawdę nie ma to nic wspólnego z jakością. Przynajmniej w większości przypadków. Bardzo często możesz spotkać się z bardzo długimi wpisami, które zawierają wiele niepotrzebnych zdań (tzw. wypełniaczy). Sprawia to, że tekst rośnie pod względem objętości, a nie zawartości merytorycznej. Wówczas czytelnik odnosi wrażenie, że nic nowego się nie dowiedział poza kilkoma ogólnikami, tracą przy tym mnóstwo czasu. Dlatego pamiętaj o dobrej zasadzie mówiącej, że „mniej znaczy więcej”. Jak pisać, żeby czytelnicy nie zasnęli z nudów? Najlepiej pamiętając o tym, że:

  • typowy tekst o wysokiej zawartości merytorycznej powinien liczyć 4 tys. znaków ze spacjami; wszystko zależy od branży – im bardziej specjalistyczne treści chcesz tworzyć, tym tekst powinien w pełni wyczerpywać temat – możesz też podzielić go na części i publikować cyklicznie;
  • krótkie i proste zdania oraz podział na akapity sprawia, że jest on łatwy w odbiorze dla przeciętnego użytkownika, a algorytmy będą premiować taki wpis przy ustalaniu pozycji strony w wyszukiwarkach;
  • frazy kluczowe to ważny element SEO, dlatego zachowaj umiar przy ich stosowaniu, wybierając te 2-3 najlepsze pod względem biznesowym.

Podsumowanie

SEO Copywriting pozornie wydaje się czymś prostym. Okazuje się, że przygotowanie profesjonalnego contentu wymaga nie tylko wiedzy czy współpracy ze specjalistami SEO i marketingu, ale również doświadczenia w samym pisaniu. Dobrze napisany tekst spełniający oczekiwania czytelników i algorytmów wyszukiwarek wymaga, aby najpierw umiejętnie dobrać frazy kluczowe, a następnie stworzyć treść atrakcyjną i ciekawą merytorycznie. Nie możesz przy tym zapomnieć o tak podstawowych kwestiach jak: atrakcyjna grafika, chwytliwy tytuł, interesujący lead i nagłówki oraz podział tekstu na akapity. Treść powinna być skondensowana oraz napisana przystępnym językiem. Na koniec musisz dodać kompozycję SEO składającą się z naturalnego linkowania i fraz kluczowych. Tylko w ten sposób można mówić o poprawnym wykonaniu pracy z zakresu SEO Copywritingu. Jeśli potrzebujesz skutecznych treści, zajrzyj do Proadax i poznaj naszą ofertę copywritingu dla firm.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Zostaw swój telefon, oddzwonimy wkrótceNiedostępni

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.

    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest (Proadax sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 5 32-640 Zator, NIP: 677 24 51 183)

    2. Dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na Pana/Pani zgłoszenie przesłane przez formularz kontaktowy na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.

    3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.

    4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.

    5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

    6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.

    7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.

    *Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).