Blog

UX writing – czym jest i jak wpływa na cyfrowe doświadczenia użytkownika?

W dobie nowoczesnych technologii specjalizacja mocno zyskuje na znaczeniu. To klucz do wzrostu konkurencyjności marek i firm – podobnie jest w przypadku copywritingu. W dziedzinie słowa pisanego UX writing jest odpowiedzią na potrzeby współczesnego użytkownika Internetu. Branżowi eksperci coraz częściej wskazują na UX writing, ponieważ może on zdecydować o powodzeniu projektów e-commerce. Co to jest UX writing i jak przekłada się na doświadczenia użytkownika? Odpowiadamy.

Magia interakcji – czym jest UX writing?

Termin ‘UX writing’ jest połączeniem angielskich słów, czyli ‘User Experience’ oznaczającego doświadczenie użytkownika oraz ‘writing’ pisanie. Chodzi tutaj o tworzenie treści mających na celu zapewnić optymalne wrażenia użytkownikowi. Niekoniecznie mowa o rozrywce, ale bardziej o tym, aby pisać krótkie teksty, czasem pojedyncze słowa, które pozwolą na intuicyjną obsługę aplikacji, e-commerce czy zwyczajnej witryny www Zator. Bardzo ciekawe zastosowanie UX writingu można zaobserwować na różnego rodzaju stronach typu landing page, gdzie widać efekty pracy web developera, grafika, marketingowca i copywritera. Obok języka korzyści znajdują się tam slogany i wezwania do działania (CTA – Calll To Action). W ten sposób osoba czytająca otrzymuje content idealnie dopasowany do jej potrzeb. Oprócz tego nawigacja na takiej stronie jest prosta, a treść czytelna, bowiem prowadzi potencjalnego klienta przez poszczególne etapy lejka sprzedażowego zgodnego np. z modelem AIDA.

Wracając do definicji UX writingu, warto dodać, że jest to jeden z rodzajów copywritingu. Jeśli chcesz sobie przypomnieć, czym tak naprawdę jest copywriting, sprawdź jeden z wcześniejszych wpisów „Copywriting – co to jest”. W branży pisarskiej UX writing uważa się za wąską specjalizację, ponieważ wymaga tworzenia bardzo przemyślanego contentu, nierzadko w oparciu o badania naukowe z pogranicza psychologii i marketingu. Niektórzy twierdzą, że dobry UX writer świetnie sprawdzi się również w tworzeniu sloganów, haseł reklamowych oraz kreowaniu nazw firm, marek czy produktów.

Co ciekawe, w pewnym sensie przeciwieństwem pisania pod doświadczenie jest przykładowo SEO copywriting, który za cel stawia sobie dostarczenie treści zoptymalizowanej pod algorytm wyszukiwarki. W tym pierwszym przypadku ogromny nacisk stawia się na stworzenie warunków do interakcji między witryną, aplikacją czy produktem cyfrowym a użytkownikiem. Dlatego też UX writing to z jednej strony nośnik informacji, a z drugiej próba nawiązania pożądanej relacji między twórcami digitalu a odbiorcą. Efektem jest ułatwienie wykonania określonych czynności lub takie pokierowanie użytkownika, aby otrzymał dokładnie taki content, jakiego oczekuje.

Czym różni się copywriting od UX writingu?

Świat aplikacji, portali i e-commerce bazuje nie tylko na intuicyjnym, estetycznym i funkcjonalnym interfejsie, ale także na komunikatach przekazywanych wg zasad szeroko pojętego UX. O ile w klasycznym copywritingu zwykle chodzi o pisanie np. blogów firmowych czy postów na social media, o tyle od UX writingu oczekuje się ściśle określonych efektów. A to jest oczywiście związane z realizacją strategii marketingowej (komunikacyjnej) marki w celu osiągnięcia zamierzonych celów wizerunkowych i biznesowych. Nie zapominając przy tym o stworzeniu dobrego wrażenia po kontakcie z danym produktem cyfrowym.

Kolejną kwestią, która różni standardowy copywriting od tego z przedrostkiem ‘UX’, jest koncentracja na bardzo precyzyjnym doborze słów. W zależności od grupy docelowej, content tego typu musi zawierać wyrażenia ogólnie znane i rozumiane (co najmniej w grupie docelowej), które niosą bardzo konkretną informację. Zwykle przekazaną w sposób maksymalnie krótki (szczególnie ważny aspekt w aplikacjach). W końcu nikt nie lubi bloków tekstu oraz zbyt hermetycznego języka. Jasne i zrozumiałe komunikaty to klucz do sukcesu, ponieważ dzięki nim osoba czytająca od razu będzie wiedziała, o co chodzi. Natomiast innym razem będzie skłonna podjąć określone działania jak np. zakupienie produktu czy dopisanie się do listyProadax -Agencja Interaktywna - tworzenie stron www, tworzenie sklepów online mailingowej.

Wpływ UX writingu na użytkownika

Coraz większa konkurencja między firmami w sferze digital rodzi nowe pomysły i rozwiązania, których celem jest wzrost efektywności. To metoda stara jak świat, dlatego każde innowacyjne podejście do projektu biznesowego jak e-sklep czy portal jest bardzo cenne. Coraz większego znaczenia nabiera praca interdyscyplinarnych zespołów. Synergia wiedzy i umiejętności osób zajmujących się różnymi dziedzinami pozwala spojrzeć na dany problem całościowo. Wynikiem tego jest tworzenie lepszych produktów, które w pełniejszy sposób odpowiadają na potrzeby klientów. Stąd duża w tym rola współpracy UX writera z UX designerem, programistą i marketingowcem specjalizującym się w e-commerce i social media.

Mając na uwadze powyższe oraz to, że Internet jest medium o bardzo dużych możliwościach, jego najważniejszym atutem jest właśnie interakcja. Dzięki niej firmy podążają za trendami konsumenckimi i są bardziej otwarte na tworzenie relacji ze swoimi klientami. Cyfrowe doświadczenia użytkownika są ściśle powiązane z postrzeganiem, a zwłaszcza percepcją wzrokową, dlatego jakość i forma serwowanego contentu ma olbrzymie znaczenie. Dlatego jednym z głównych filarów sukcesu jest umiejętnie dobrana treść – lekka w odbiorze i niosąca konkretną informację.

Podsumowanie

UX writing, obok klasycznego copywritingu, stanowi bardzo ważny aspekt interakcji między projektem e-commerce a użytkownikiem. Rozwój nowoczesnych technologii wspólnie z coraz większą konkurencją wymusza położenie nacisku na dostarczenie użytkownikowi dobrego doświadczenia z produktem cyfrowym. Skoro pierwsze wrażenie robi się tylko raz, a kilka sekund ma zdecydować o sukcesie lub porażce, to zdecydowanie warto zainteresować się zagadnieniem UX writingu. A ten będzie bardzo przydatny przy tworzeniu nowej strony www, sklepu online, aplikacji czy portalu.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Zostaw swój telefon, oddzwonimy wkrótceNiedostępni

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.

    OBOWIĄZEK INFORMACYJNY

    1. Administratorem Pana/Pani danych osobowych jest (Proadax sp. z o.o., ul. Grunwaldzka 5 32-640 Zator, NIP: 677 24 51 183)

    2. Dane będą przetwarzane w celu odpowiedzi na Pana/Pani zgłoszenie przesłane przez formularz kontaktowy na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora; art. 6 ust. 1 lit. f RODO*.

    3. Odbiorcą Pana/Pani danych osobowych mogą być dostawcy usług technicznych i organizacyjnych, którzy wspierają proces udzielenia odpowiedzi.

    4. Dane będą przechowywane do czasu zakończenia procesu komunikacji.

    5. Ma Pan/Pani prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.

    6. Ma Pan/Pani prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania.

    7. Ma Pan/Pani także prawo do przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

    8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest dobrowolne. Odmowa podania danych uniemożliwi udzielenie odpowiedzi.

    *Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).