Nowe prognozy dotyczące zmian w SEO zaczęły się pojawiać już pod koniec minionego roku, w naturalny sposób wyłaniając z kilku trendów, których rozwój w ostatnim półroczu zaczął nabierać coraz większego tempa. Wydaje się, że to właśnie one będą miały szczególne znaczenia w 2018 roku i warto się im przyjrzeć.

Mobilna przyszłość twojej marki

To, że potencjał tkwi w mobilności internetu, Google wie mniej więcej od 2 lat, kiedy to na szeroką skalę rozpoczęto działania promujące dostosowanie stron do urządzeń mobilnych wraz z ich prędkością i treścią. Można powiedzieć, że przez cały ten czas rewolucja mobilna trwała i trwać będzie, jednak nie wyłącznie do chwili, w której wszystkie serwisy będą się dobrze wyświetlać na urządzeniach przenośnych, ale do momentu, kiedy firmy zaczną najpierw przygotowywać wersję mobilną, a dopiero na końcu wersję na desktopy. Ma to niewątpliwie związek z wprowadzeniem przez Google indeksowania mobilnego, co może definitywnie zmienić nie tylko sposób myślenia, ale także projektowania stron. Niezależnie jednak od tego, kiedy to się stanie, mobilność strony to przyszłość z tego chociażby względu, że analizując ruch użytkowników na stronach klienckich możemy  się pokusić o stwierdzenie, że 47-57% z nich pochodzi właśnie z urządzeń przenośnych. Co istotne, istnieje wyraźna różnica w pozycjach fraz kluczowych dla mobilnych wersji i stacjonarnych. To pokazuje pierwszy kierunek strategii 2018 roku, jaki wiąże się z optymalizacją treści mobilnych i dostosowaniem tych stron pod względem prędkości, co może zadecydować o wzroście zapotrzebowania na technologię AMP.

User i Customer Experience

Czas ładowania się strony, czytelna ścieżka nawigacji to jasne wytyczne dla firm, które chcą być skuteczne w sieci dzięki odpowiednio wysokiej liczbie konwersji i przekładać to na efektywną sprzedaż. Coraz mocniej zaznaczać się zatem będzie to, co obserwujemy już od jakiegoś czasu, a mianowicie skupienie firm na użytkowniku – nie tylko na tym, jak odbiera serwis danej firmy, ale także jaką opinię przekazuje o nim dalej. User i customer experience będą zatem się rozwijać w ramach SEO w sposób coraz bardziej spersonalizowany tym bardziej, że jakość interakcji ze stroną jest niezwykle istotna w wynikach wyszukiwań i tego Google nie ignoruje.

Sztuczna inteligencja, czyli RankBrain i marketing treści

Co jeszcze decyduje o pozycji serwisu w wynikach wyszukiwań? Jeden z najważniejszych czynników w rankingach wyszukiwań, jakim jest algorytm RankBrain, który pomaga w sortowaniu wyszukiwanych haseł zarówno po frazach, jak i lokalizacji, dopasowując wyniki wyszukiwań do regionu, w jakim się znajdujemy. Wprowadzenie RankBrain do algorytmu wyszukiwarek znacząco poprawiło trafność wyszukiwań. Co istotne, algorytm, który jest sztuczną inteligencją, jaką od dawna rozwija Google, nie tylko uczy się nowych fraz, ale także bada ilu użytkowników wybiera daną stronę w wynikach wyszukiwań oraz ile czasu na niej spędza. Prognozowana na 2018 rok aktualizacja tego algorytmu, może z tego względu zwiększyć jego znaczenie dla wyników wyszukiwań, co dla właścicieli firm oznacza większe skupienie na tym, czego użytkownicy szukają na ich stronach oraz na jakości zawartych na nich treści, ponieważ to one będą zatrzymywać (lub nie) potencjalnego klienta.

Obraz, słowo, dźwięk

Gorące trendy 2018 r. to z pewnością wzrost ilości wyszukiwań obrazem (grafiką), filmem oraz głosem. W najbliższych latach trend na budowanie treści wideo będzie się z pewnością nasilać, obserwując już teraz, jak spory procent ruchu w internecie generują filmy. Chcąc zatem budować swoją pozycję w sieci w 2018 r., firmy coraz częściej będą zmuszone do inwestowania w movie content i to zarówno na własnej stronie, jak i na kanale YouTube oraz do optymalizowania stron pod tym kątem.

Link building – wartościowa strategia firmy

Ruch kierowany na naszą stronę to w dalszym ciągu wartość naszego zaplecza i w tym zakresie nic się raczej nie zmieni – jakość linków i treści to cały czas bardzo ważne elementy pozycji strony dla Google. W strategii SEO wzrośnie tylko większy monitoring “gościnnych” wpisów pod kątem spamowych linków, warto zatem szukać i podejmować relacje wiarygodne, rzetelne i długofalowe w strategii link building, a zaplecze budować nie tylko na treści, ale także na informacjach dodatkowych – jak wspomnieliśmy – na grafikach, zdjęciach czy filmach.

Rok 2018 będzie zatem kontynuował rozpoczęte w ostatnich miesiącach i latach trendy, doskonalił i aktualizował, ale pewne jest jedno – użytkownik i strony zgodne z technologią UX będą dla wszystkich właścicieli firm wytyczną obowiązkową. Ci, którzy pod tym względem zostali w tyle, chcąc utrzymać pozycję na rynku, będą zmuszeni rozwijać kompetencje w tym kierunku i zawalczyć o zainteresowanie swoimi produktami i/lub usługami znacznie skuteczniej.

Masz pytania, wątpliwości, chcesz dowiedzieć się więcej nt. budowy stron lub możliwości, jakie możesz rozwinąć w zakresie już istniejącego serwisu? Skontaktuj się z nami, albo wyślij zapytanie.