Blog

Postaw na lokalne SEO i zyskaj przewagę w swojej okolicy

W dobie wyścigu technologicznego szeroki oręż z obszaru digital marketingu jest niezbędny, aby nadążyć za konkurencją i zbudować swoją bazę klientów. W przypadku małych, lokalnych biznesów, które z definicji działają w obrębie jednego miasta czy na terenach wiejskich, profesjonalne SEO może mieć kluczowy wpływ na ich sukces. Zwłaszcza że dziś prawie każdy ma pod ręką smartfon. Wniosek? Potencjalny klient jest online niemal cały czas i ciągle czegoś szuka. Być może produkt lub usługę, którą oferujesz stacjonarnie bądź online. Czy lokalne SEO może być Twoją szansą? Wyjaśniamy!

Lokalne SEO – jak zamienić frazę na realną korzyść?

O tym, czym jest i jak działa SEO, pisaliśmy szerzej w jednym z wcześniejszych artykułów pt. „10 powodów, dla których warto pozycjonować stronę www”. Natomiast pozycjonowanie lokalne polega na takim zoptymalizowaniu firmowej witryny, aby była widoczna dla osób wpisujących lokalne frazy z interesującymi ich produktami lub usługami np. strony www Zator. Taka witryna powinna zawierać frazy odnoszące się głównego profilu działalności oraz być ściśle związana z miejscem. Dlatego wszelkie nazwy miejscowości, regionu, a także unikalne nazwy zwyczajowe czy gwarowe są mile widziane w contencie – zapewniają identyfikację firmy z danym miejscem. Należy też pamiętać, aby nie przesadzić – treści i opisy powinny być przynajmniej w minimalnym stopniu wzmiankowane lokalnymi frazami.

Do tego dochodzi utworzenie Profilu Firmy w Google (dawniej: wizytówka Google Moja Firma), co umożliwi dodanie znacznika w Mapach Google. Znacznik jest podstawowym, a zarazem bardzo dobrym sposobem na zaistnienie w świadomości lokalnego konsumenta i algorytmach wyszukiwarki. Co więcej, firmowy profil pozwala na umieszczanie Opinii Google, które są doskonałym narzędziem do pozyskania informacji zwrotnej o Twojej ofercie i firmie. Tego rodzaju opinie (pod warunkiem, że są dobre) mogą stanowić dobrą i w zasadzie bezpłatną reklamę, więc warto się postarać.

Ponadto w pozycjonowaniu lokalnym liczy się obecność (oczywiście ze stosownymi linkami do Twojej witryny www) w miejscowych katalogach i portalach biznesowych – te zwykle mają już wyrobioną pozycję, więc wpłyną korzystnie na proces indeksacji. Działania zawierające się w lokalnym SEO to także dostosowanie witryny internetowej do urządzeń mobilnych (RWD). Dziś to standard, ale wciąż nie wszyscy o nim pamiętają lub nie chcą się przekonać, że jednak większość ludzi sprawdza informacje „na szybko”, korzystając z wyszukiwarki w telefonie.

Pozycjonowanie lokalne pozwala budować nowe relacje oraz wzmacniać dotychczasowe, co zwykle przekłada się na większe zaufanie do Twojej firmy, a pośrednio systematyczny wzrost obrotów i zysku. Jeśli zastanawiasz się, jakie rodzaje działalności mogą skorzystać na lokalnym SEO, to wiedz, że wcale nie tak mało jak mogłoby się wydawać. Będą to m.in.:

  • lokale gastronomiczne, np.: restauracje, bary, bistro, puby, piekarnie, cukiernie, kawiarnie, herbaciarnie, jadłodajnie, stołówki, cateringi;
  • noclegi, np.: hotele, motele, pensjonaty, apartamenty, schroniska, agroturystyka, prywatne kwatery;
  • punkty handlowe, np.: sklepy, butiki, kwiaciarnie, warzywniaki, niesieciowe markety, komisy samochodowe, lombardy;
  • placówki usługowe, np. ksero, poligrafia, drukarnie, fryzjer, kosmetyczka, fizjoterapeuta, masażysta, szewc, kominiarz, szkoły językowe, nauka jazdy, gabinety lekarskie, agencje nieruchomości, biura rachunkowe, agencje ubezpieczeniowe, stacje paliw, okręgowe stacje kontroli pojazdów, wypożyczalnie sprzętu;
  • zakłady produkcyjne i usługowe, np.: hydraulik, ślusarz, elektryk, elektronik, mechanik, stolarz, meblarstwo, wyroby metalowe i z tworzyw sztucznych, roboty remontowo-budowlane, wykończeniowe i ziemne.

A także wiele innych podmiotów, których celem jest obsługa lokalnego rynku.

Mała firma = duża efektywność

Ciągle za mały budżet, rosnące koszty i nieustanna burza mózgów, aby choć o kilka procent poprawić efektywność… Znasz to? Zdecydowana większość firm (blisko 97%) to podmioty, które zatrudniają poniżej 10 pracowników (lub wcale) oraz mierzą się z tymi samymi problemami. Brakuje im kapitału, a koszty stałe pochłaniają coraz większą część przychodu. W takiej sytuacji efektywność jest niezbędna, aby przetrwać i generować zysk, dlatego narzędzia online wydają się być optymalnym wyborem. Dlaczego? Są łatwo dostępne, względnie niedrogie oraz oferują wysoką efektywność, a mówiąc po polsku – zwyczajnie się opłacają, szczególnie małym firmom, których budżet jest niewielki.

To powoduje, że jeśli działasz na małym rynku, tj. na obszarze jednego miasta, miasteczka czy na terenach wiejskich, to pewnie liczysz każdy grosz. A przy tym oczekujesz, aby każda zainwestowana złotówka przyniosła Ci wymierną korzyść w postaci nowego klienta czy po prostu wzrostu sprzedaży. Dlatego zastanawiasz się, co zrobić, aby nie pracować tylko na koszty stałe, ale również zarabiać i spełniać swoje marzenia. Różni eksperci będą zachęcać Cię do ekspansji i budowania sieci lub coś podobnego, jednak są takie branże i takie modele biznesowe, których nie można skalować, więc nici z fuzji, przejęć i otwierania setnej placówki.

Poza tym, być może po prostu nie chcesz brać na swoje barki kolejnych obowiązków i masz frajdę z tego, że działasz lokalnie, gdzie wszyscy się znają, a Twoje nazwisko to marka sama w sobie. Wówczas trzeba użyć innej strategii – dopasowanej do skali działalności oraz mającej na celu przynieść sensowną rentowność. Dobrym pomysłem będą narzędzia z zakresu e-marketingu, w tym lokalne SEO.

Proadax -Agencja Interaktywna - tworzenie stron www, tworzenie sklepów online

Lokalne pozycjonowanie to coś dla Ciebie

Jeżeli myślisz, że to nonsens, bo kto na wsi/małym miasteczku korzysta z Google’a, aby coś kupić, skoro może zamówić online z dowolnego miejsca w Polsce, odbierając przesyłkę następnego dnia. Wbrew pozorom obecność w wynikach wyszukiwania może dać Ci więcej niż myślisz. Bo po pierwsze, nawet do małych miejscowości wciąż sprowadzają się nowi ludzie – nowi klienci, często młode rodziny z dziećmi. A po drugie, pozycjonując się w Internecie, pokazujesz, że masz nowoczesne podejście zarówno do klienta, jak i do biznesu. To z kolei zaprocentuje w przyszłości, prędzej czy później. Poza tym, może być też tak, że Twoja konkurencja nie pozycjonuje się albo nawet nie korzysta z narzędzi internetowych. Wtedy zyskujesz znaczną przewagę, szczególnie gdy jesteś profesjonalistą i wszystko to, co umieścisz w Sieci przyniesie wartość klientom czy partnerom biznesowym – niemała w tym kwestia budowy odpowiedniego wizerunku w Internecie.

Podsumowanie

Nowoczesna strategia marketingowa kładzie duży nacisk na działania w obszarze marketingu internetowego oraz właśnie pozycjonowania lokalnego, aby zająć jak najwyższe miejsce w wyszukiwarce pod daną frazą. Są to bardzo efektywne metody na generowanie ruchu dla miejscowych firm o małym lub średnim zasięgu działalności, zwykle w obrębie miasta czy najbliższej okolicy. Lokalne SEO pozwala nie tylko przyciągnąć nowych klientów bądź partnerów biznesowych, ale również stwarza możliwość budowy relacji i pozyskania cennej informacji zwrotnej przy pomocy Opinii Google. Ponadto znacznik na mapach również sprawia, że firma staje się lepiej widoczna i wpływa korzystnie na pozycję w wyszukiwarce. Co więcej, obecność firmy w Internecie wraz z podjęciem działań pozycjonujących pokazuje, że jest nowoczesna i dba o swój wizerunek, a to ma znaczenie dla klientów.

Bądźmy w kontakcie

Zapisz się do naszego newslettera

Dołącz do naszej społeczności i zostaw nam swojego maila. Co jakiś czas otrzymasz od nas wskazówki, ciekawostki i newsy ze świata www oraz marketingu!

Potrzebujesz więcej informacji?

Zostaw numer, oddzwonimy
do Ciebie.